Home Australië Week 12: de laatste week in Australië en aangekomen op Tahiti

Week 12: de laatste week in Australië en aangekomen op Tahiti

Door Karlijn

Eigenlijk zou er deze week geen weekverslag komen, maar ik heb nog een paar uur over voordat we inchecken voor onze boottocht naar de Marquesas-eilanden in Frans-Polynesië. Mooi even de tijd om het verslag van onze laatste mooie week in Australië te maken!

Zondag: van Bremer Bay naar het leuke dorp Denmark

Bremer Bay barst van de mooie baaien, dus in de ochtend nemen we de tijd om nog wat stranden te bezoeken. Het is prachtig weer, dus de witte stranden komen extra goed tot hun recht. Daarna rijden we door naar Denmark, een schattig dorp aan de zuidwestkust van Australië. Dit stuk van het land is fantastisch: je vindt er prachtige stranden, wijngaarden, heuvels, bossen, microbreweries en gezellige cafeetjes. Als ik zou emigreren naar Australië, zou het zuidwesten hoog op de lijst van gewenste woonplekken staan. We lunchen in Denmark en rijden dan naar William Bay National Park, weer een schitterend park vol witte stranden, helder water en grote granieten stenen. We krijgen maar geen genoeg van al die idyllische kustplekken.

Maandag: spektakel bij The Gap en de Granite Skywalk

Vanuit Denmark bezoeken we twee nationale parken: Porongurup en Torndirrup. We beginnen bij het laatste park, waar je een uitzichtpunt hebt dat The Gap heet. Ik heb er van tevoren geen foto’s van gezien en bij aankomst zie ik alleen het platform uitsteken. Als ik nietsvermoedend over de rand kijk, doe ik spontaan een stap terug. Ver onder me ligt een zeekanaal tussen hoge, ruige kliffen, waar enorme golven met extreme kracht tegen de rotsen omhoogslaan. Het is een fantastisch natuurspektakel en we blijven er maar naar kijken. De Granite Skywalk is onze volgende bestemming. Hier klim je via ijzeren steigers omhoog langs granieten rotsen, waarna je een geweldig uitzicht over de hele omgeving wacht. Ook erg de moeite waard. We sluiten deze mooie dag af bij een wijngaard in Denmark, waar we een leuke wijnproeverij doen.

Dinsdag: eindelijk naar de Valley of the Giants Tree Top Walk

Twintig jaar geleden boekte ik als backpacker een tourtje naar de Valley of the Giants Tree Top Walk. Dat werd gecanceld en tijdens onze reis in 2019 hadden we er ook geen tijd voor. Vandaar dat de Tree Top Walk nu echt op mijn must do-lijst stond. De Tree Top Walk is aangelegd in een bos met red tingle-bomen van meer dan vierhonderd jaar oud. De bomen worden wel zeventig meter hoog en via een hangbrug loop je tussen de boomtoppen door. Dat geeft een uniek perspectief en ik vond het erg de moeite waard. Toch fijn, na twintig jaar wachten! Na dit bezoek rijden we door naar D’Entrecasteaux National Park, waar we volop kangoeroes en weer een prachtige kustlijn bewonderen. Het laatste ritje van de dag, naar Pemberton, is extra uitkijken geblazen, want het loopt tegen zonsondergang en er zijn langs de weg iets te veel kangoeroes actief.

Woensdag: de camper inleveren in Perth

We moeten vandaag nog 330 kilometer rijden en dan leveren we onze camper in in Perth. Het is nog best een flinke rit (en even wennen, de drukte bij de grote stad), maar alles gaat goed en we leveren de camper veilig af. Gelukkig maar, want er zit een borg van 3000 euro op ;). We nemen een taxi naar Perth, waar we niet veel plannen voor hebben. We zijn er eerder geweest, dus de highlights in de stad en de omgeving hebben we al gezien. Maar Perth is een fijne stad met heel veel water en groen, dus we vermaken ons hier prima.

Donderdag en vrijdag: de lange reis naar Frans-Polynesië

Al toen we onze vluchten boekten, wisten we dat dit onmogelijke reisdagen zouden worden, maar als je naar Frans-Polynesië wilt, heb je niet veel keus. Na ons laatste Australische ontbijtje met avocado en gepocheerde eieren checken we uit en brengen we nog een dagje in Perth door. We lopen langs het water en door de botanische tuinen en gaan uit lunchen. Om half vijf nemen we een taxi naar het vliegveld, voor onze zes uur durende vlucht naar Auckland. Daar hebben we een overstap van twaalf uur. We kopen een dagpas voor de lounge en dat is ideaal. We kunnen de hele dag eten en drinken wat we willen, er is goede wifi en we kunnen zelfs douchen. Na twaalf uur stappen we op de vijf uur durende vlucht naar Frans-Polynesië, waar we om twee uur ’s nachts aankomen op het hoofdeiland Tahiti. Naast het vliegveld ligt het Tahiti Airport Motel, dus we hoeven alleen de parkeerplaats maar over te steken voordat we in ons bed kunnen ploffen.

Vrijdag: nog steeds vrijdag op Tahiti

Als we wakker worden is het nog steeds vrijdag. Die datumgrens blijft een raar ding! Vanuit onze kamer zien we het grillige eiland Moorea al liggen en het is prachtig weer. Na een snel ontbijt op het vliegveld nemen we een taxi naar ons guesthouse in Papeete, de hoofdstad van Tahiti. We zijn nog redelijk gaar en we zijn al eerder in Papeete geweest, dus we doen het kalm aan. We lopen een rondje, doen boodschappen en aan het eind van de middag wandelen we naar een mooi zwart strand. Bij het strand staan foodtrucks, waar we lekkere verse vis eten. Een prima dagje!

Op naar de Marquesas-eilanden

Nu zijn we bijna klaar voor onze boottocht naar de Marquesas, al jaren één van mijn droombestemmingen. De tocht duurt twaalf dagen en daarna reizen we meteen door naar Moorea. Daar komt het volgende weekverslag vandaan!