Home Midden-Oosten Week 1: Reisverslag Oman – de hoogtepunten van het noorden

Week 1: Reisverslag Oman – de hoogtepunten van het noorden

Door Karlijn

De eerste week van onze reis van vier maanden zit er alweer op. We begonnen onze trip in Muscat, de hoofdstad van Oman, en via de kust, woestijn, forten en souks reden we naar het berggebied bij Jebel Shams. Oman is een prachtig, heel afwisselend land en het bevalt ons hier prima. Dit is ons reisverslag Oman van afgelopen week.

Zaterdag: overnachten op Schiphol

We hadden onze tickets naar Oman geboekt bij Turkish Airlines en we zouden zondag om 12.00 uur vliegen. Het is voor ons relaxed om op Schiphol te overnachten als we relatief vroeg vliegen, omdat we uit het zuiden van het land moeten komen. We boekten dus een overnachting in het Hilton op Schiphol, om onze reis in stijl te beginnen.

Vlucht gecanceld!

Vrijdagavond waren we net klaar met inpakken, toen ik een sms kreeg: Turkish Airlines had onze vlucht van Istanbul naar Muscat zonder verdere toelichting gecanceld. Dat was dus even stressen, maar gelukkig konden we voor hetzelfde geld een nieuwe vlucht via Doha met Qatar Airways boeken. Die ging pas om 15.00 uur ’s middags, dus het Hilton was een beetje overdreven, maar goed: het hotel was al betaald, dus we namen het er maar van. Altijd zo’n fijn begin van je reis, daar eten en slapen.

Zondag: een lange reisdag naar Oman

Zondag was een lange reisdag. We vlogen eerst naar Doha, daar hadden we een overstap van twee uur en daarna vlogen we door naar Muscat. Het was kwart over vijf ’s ochtends toen we aankwamen in ons hotel in Muscat. Even twee uur slapen en dan weer op om Muscat te bekijken, want we hadden hier maar één dag.

Skyline Muscat Oman

Maandag: de bezienswaardigheden van Muscat

Muscat lijkt op geen enkele andere stad die we ooit bezocht hebben. De stad is enorm uitgestrekt en bestaat uit verschillende losse delen. Alle bebouwing ligt dicht tegen grillige bergen aan en de zee is nooit ver weg. Deze dag bezochten we de hoogtepunten van Muscat: de enorme Sultan Qaboos Moskee, de souk van Mutrah, de vismarkt, de cornish (boulevard) langs het water en het Mutrah Fort. Vanaf daar heb je een gaaf uitzicht over Muscat en omgeving. Het mooie is dat Oman nog vrij traditioneel is. Je vindt hier geen hoogbouw zoals in Dubai en alles oogt redelijk authentiek. Het deel waar wij sliepen, Al Mouj, is wel heel hip en heeft volop trendy restaurants. Deze avond lagen we vroeg in bed, want we waren nog gaar van ons nachtje doorhalen.

Muscat moskee en fort

Dinsdag: start roadtrip Oman en de prachtige Wadi Shab

’s Ochtends werd onze Toyota Land Cruiser afgeleverd en kon onze roadtrip Oman echt beginnen. Met een beetje vertraging, want de man die ons de auto overhandigde, vergat om de autosleutels mee te geven. Maar om een uur of tien konden we op weg, de drukte van Muscat uit. Onze eerste stop was het Bimmah Sinkhole, een krater die ooit gevormd is door een aardbeving. In het kraakheldere water kun je zwemmen, maar wij bewaarden die duik tot onze tweede stop: Wadi Shab.

Autohuur in Oman

Zwemmen in Wadi Shab, Oman

Wadi Shab is één van de hoogtepunten van elke reis door Oman. We stapten op een bootje, dat ons naar de start van de wandeling door deze kloof bracht. Dit is echt een schitterende plek, met enorme oranje rotsen die hoog boven je uittorenen, helder water en hoge palmbomen langs het water. We kwamen zelfs een waterval tegen, wat het gevoel van een oase nog verder versterkte. Aan het eind van de wandeling kun je zwemmend verder. Dat is de moeite waard, want ten eerste is het water heerlijk fris en ten tweede is het geweldig om door de kloof te zwemmen. Aan het einde wacht bovendien een smalle spleet tussen de rotsen, waar je net doorpast (en als je een groot hoofd hebt net niet). Heel gaaf, want je komt uit in een grot met een waterval. Zeker doen dus!

Sinkhole Oman Wadi Shab Oman

Indiaas eten in Sur

Die avond sliepen we in de kuststad Sur, waar we aten in het lokale restaurant Zaki. Echt gezellig is het niet (denk plastic tafelkleed, tl-verlichting en betegelde muren), maar we aten hier heel goed Indiaas. Met knoflook naan natuurlijk.

Woensdag: Sur verkennen en de woestijn in

Van Sur hadden we nog niets gezien, dus namen we eerst de tijd om deze sfeervolle kuststad te verkennen. We klommen naar een wachttoren voor een mooi uitzicht over de stad, wandelden door oude wijken met mooie bewerkte deuren en bekeken hoe traditionele dhows, boten, worden gebouwd. In de Ladies Souk zagen we hoe gesluierde vrouwen hun inkopen deden en we dronken een heerlijk fris limoensapje.

Sur Oman

Drukte bij Wadi Bani Khaled

Onze tweede stop was weer een wadi, Wadi Bani Khaled. Het was best een stuk rijden en ik vond deze wadi niet zo mooi als Wadi Shab. Het beginstuk wel, met door palmen omzoomde poelen met heldergroen water, maar daarna is alles te veel aangelegd. Bovendien is het er erg druk, zowel met buitenlandse als lokale toeristen. We vinden het trouwens in heel Oman druk, tegen alle verwachtingen in. Er zijn opvallend veel Nederlanders en veel Duitse tourgroepen. En ik maar denken dat Oman nog relatief onbekend is als toeristenbestemming.

Wadi Bani Khaled Oman Wahiba Sands Oman

Rijden in de woestijn – Wahiba Sands

Om 15.00 uur moesten we bij een tankstation in het woestijndorp Al Wasil zijn. Daar werden we opgewacht door een jeep die we de woestijn in konden volgen. We overnachtten in de prachtige woestijn Wahiba Sands, op een mooie locatie tussen de duinen. Het rijden in de woestijn was leuk en natuurlijk bekeken we de schitterende zonsondergang vanaf een hoge zandduin. Enigszins gezandstraald door een stevige wind waren we wel, maar je moet er iets voor overhebben.

Donderdag: via de oude stad Ibra naar Nizwa

Oman heeft verschillende dorpen met oude, vervallen gedeeltes, die op sommige plekken deels opgeknapt worden. Ibra was het eerste van die dorpen die we bezochten en het was één van onze favorieten. We dwaalden door de ruïnes van de oude stad en klauterden door vervallen gebouwen met mooie bewerkte ramen en deuren. In een straat die al deels is opgeknapt, vonden we een cafeetje met dakterras. Een mooie plek om een kruidige Omaanse koffie te drinken, met een schaaltje verse dadels erbij.

Ibra Oman

Verder naar de voormalige hoofdstad Nizwa

Ik wist van tevoren al dat ik Nizwa geweldig zou vinden en dat was ook zo. Deze oude stad barst van de sfeervolle straatjes met bewerkte deuren en daar zagen we meteen wat meer van dan ons lief was. We reden de straat van ons hotel namelijk voorbij en moesten vervolgens met ons bakbeest van een Land Cruiser door die schattige smalle straatjes navigeren. Met ingeklapte spiegels op de smalste gedeeltes, maar we redden het gelukkig net. De middag brachten we door met een bezoek aan het indrukwekkende fort van Nizwa en met dwalen door de souks. Heerlijke stad om een dagje door te brengen.Omaanse mannen Fort Nizwa

Nizwa fort Oman

Vrijdag: vroeg op voor de geitenmarkt en de bergen in

De wekker ging om 06.15 uur en met goede reden, want de geitenmarkt van Nizwa wachtte. Die wordt elke vrijdagochtend gehouden van 07.00 tot 09.00 uur en de markt is fantastisch. We wandelden eerst wat rond om de traditioneel geklede Omaanse mannen en vrouwen en hun geiten te bewonderen. Om half acht stonden alle marktbezoekers klaar in een grote cirkel en kon de echte handel beginnen. Alle handelaren liepen (of renden) de ronde met hun geiten, terwijl ze de kleinste geitjes in hun armen droegen. In de cirkel stonden kopers, die de geiten aan een strenge keuring onderwierpen. Het was één grote chaos van schreeuwende handelen en kopers, mekkerende geiten en stofwolken van al het geren. Geweldig om te zien.

Niza geitenmarkt

De Four Villages Walk in Jebel Akhdar

Na het ontbijt stapten we de auto in om de bergen in te trekken. Onze bestemming: Jebel Akhdar. Je hebt voor dit berggebied een 4WD nodig en daar word je op gecontroleerd bij een controlepost. De wegen zijn wel steil en bochtig, maar in perfecte staat en breed, dus het rijden is geen enkel probleem. In de middag maakten we een wandeling naar de Four Villages, kleine dorpen die tegen steile bergen zijn aangeplakt. Erg mooi en voor de verandering lekker rustig. We bezochten ook nog een oud dorp in de buurt, Wadi Bani Habib, en toen was het tijd om nog even te relaxen in ons superluxe hotel, DusitD2.Uitzicht bergen Jebel Akhdar Oman

dorpen in de bergen Oman

Zaterdag: via forten en dorpjes verder de bergen in naar Jebel Shams

We stonden vroeg op om de zonsondergang vanaf Diana’s Viewpoint te bewonderen. Dit was ook het startpunt van onze Four Villages-hike, maar het licht is bij zonsopkomst natuurlijk extra goed voor foto’s. Altijd belangrijk! Na het ontbijt reden we terug de berg af, want we hadden heel wat stops op het programma staan. Eerst bezochten we het indrukwekkende Janbreen Castle en daarna het enorme Bahla Fort. Vervolgens stopten we bij een uitzichtpunt op het oude Al Hamra, met lemen huizen tussen de palmen. Het was niet onze bedoeling om ook door dat oude dorp te rijden, maar het altijd onnavolgbare Google Maps leidde ons dwars door de smalle straten, waar onze auto maar weer net tussen paste. Stress!Zonsopkomst Jebel Akhdar

Janbreen Castle Oman

Misfat al Abriyyin en de Grand Canyon van Oman

Onze volgende stop was Misfat al Abriyyin. Dit is ook weer zo’n oud dorp, maar wel een extra bijzonder exemplaar. Het ligt tegen een bergwand aan en wordt omringd door enorme palm- en bananenbomen. Er zijn twee korte wandelingen uitgezet, die je door het dorp en over paden erbuiten leiden. Erg leuk om te doen en heel fotogeniek. Na Misfat lunchten we bij een uitzichtpunt, waar we al snel gevonden werden door een stel hongerige geiten. Tijd dus om verder te rijden, de bergen in. Het eerste stuk van de weg naar Jebel Shams is goed, maar al snel wordt het veel slechter. Geen probleem voor onze Land Cruiser natuurlijk! Onderweg kwamen we langs de mooiste uitzichten. Jebel Shams wordt niet voor niets de Grand Canyon van Oman genoemd. Morgen blijven we dan ook een extra dag hier, om de indrukwekkende Balcony Walk te doen.

Jebel Shams Oman

Plannen voor komende week

Oman is zo afwisselend dat we het idee hebben dat we al veel langer weg zijn dan een week. Vandaag leveren we onze huurauto weer in en vliegen we naar het zuiden van Oman. Dit deel is echt wat onbekender (denk ik nu nog ;), dus ik ben heel benieuwd naar onze tweede week in Oman.

Meer lezen over het Midden-Oosten?