Nepal

Week 3: Reisverslag Oman en Nepal – van Salalah naar Kathmandu

Afgelopen week reisden we van Oman naar Nepal en het verschil tussen deze landen had niet groter kunnen zijn. Van het goed georganiseerde Oman kwamen we terecht in de vrolijke chaos van Kathmandu, een stad waar we al vaker zijn geweest en die ons nooit verveelt. Dit is het weekverslag van de derde week van onze reis.

Maandag: naar het archeologische park Al-Baleed in Salalah

In het Zuid-Omaanse Salalah hebben we inmiddels alles wel gezien, op Al-Baleed Archeological Park na. Op deze plek zijn de ruïnes van de oude havenstad Zafar gevonden en bij het terrein hoort ook een mooi museum over Oman. We nemen een taxi naar Al-Baleed, wandelen langs de overblijfselen van moskeeën en oude huizen en daarna lopen we naar het Crown Plaza Resort om te lunchen. Oman is geweldig, maar we vonden het zeker in het zuiden niet altijd makkelijk om geschikte restaurants te vinden. Vandaar dit uitstapje naar een luxe resort. Onderweg laten de vriendelijke Omani zich weer van hun beste kant zien: een Omaanse man komt naast ons rijden om ons twee koude flesjes water te overhandigen voor onderweg. Zo aardig!

Al Baleed Salalah Oman

Dinsdag: onze laatste volle dag in Oman

Vandaag is een wachtdag, want we vertrekken pas om half vier naar het vliegveld voor onze vlucht naar Muscat. Vliegen in Oman is elke keer een eitje. De Omani hebben de vliegveldervaring volledig probleemloos gemaakt. Het kost ongeveer een kwartier om in te checken en door de douane te gaan en dan zit je al bij je gate. Ook wel eens fijn! Na een kort vluchtje landen we in Muscat. We eten bij een goed Libanees restaurants naast ons hotel en we zetten de wekker vroeg. Want morgen wacht Nepal, één van onze favoriete landen.

Libanees eten

Woensdag: landen in Kathmandu en onze gids weer terugzien

We vliegen al vroeg naar Dubai (wederom gaat alles enorm soepel op het vliegveld van Muscat) en in Dubai landen we bij de budgetterminal. Nog nooit geweest en het is er erg druk en rommelig. We lunchen snel iets en dan stappen we in het vliegtuig naar Kathmandu. Ik vind landen op Kathmandu altijd heel eng, met die bergen er omheen en eindeloze bebouwing waar je overheen scheert, maar alles verloopt prima en turbulentloos.

Chaotisch vliegveld Kathmandu

En dan zijn we in Nepal, waar de vliegveldervaring zoals altijd enorm slecht is. Lekker contrast met Oman, haha! Alles aan het vliegveld van Kathmandu schreeuwt chaos. Het dieptepunt: een security check voordat je bij de bagageband aankomt. In andere landen doen ze dit voordat je moet vliegen, maar in Nepal vinden ze het handig om dat ook te doen als je het vliegtuig uit komt. Alle handbagage moet door de scanner, laptops uit de tas en riemen af. Er is ongeveer anderhalf loket open, dus alles duurt in en uit. Zeker met voordringende Indiase toeristen, die zich in het buitenland graag hetzelfde gedragen als in hun eigen land.

winkel Kathmandu

Ontmoeting met Subarna

Maar goed! Inmiddels is er wel een stuk aangebouwd aan de aankomsthal, waardoor de boel opeens heel georganiseerd lijkt als we eindelijk met onze bagage naar buiten komen. En daar staat dan Subarna dolenthousiast naar ons te zwaaien. Hij was onze gids tijdens de Mount Everest Base Camp Trek in 2019 en we hebben sindsdien contact gehouden. Het is geweldig om hem weer te zien. En het is heerlijk om weer terug te zijn in de chaos van Kathmandu, want juist die wanorde is één van de charmes van Nepal. Ook al is het vliegveld dan gekmakend. Als we zijn ingecheckt in ons hotel lopen we snel de toeristenwijk Thamel in, om te gaan eten bij onze favoriet The Roadhouse Café. Ward kan eindelijk weer een biertje drinken, na het (vrijwel) alcoholvrije Oman.

Donderdag: de bekende plekken van Kathmandu opzoeken

In 2019 kwamen we alleen in Kathmandu om onze trekking voor te bereiden. De culturele bezienswaardigheden hadden we in 2010 voor het laatst gezien. Hoog tijd dus om de mooiste plekken opnieuw te bezoeken. We nemen een taxi naar de enorme Boudhanath Stupa, waar talloze Tibetaanse pelgrims rondjes omheen lopen en de vele gebedsmolens rond de stupa een draai geven. Dit is mijn favoriete plek in Kathmandu. Als we eindelijk uitgekeken zijn, lopen we naar de Pashupatinath Temple, een heilige plek waar crematies langs de rivieroever plaatsvinden. We hebben dit al vaker gezien, ook in Varanasi, maar het blijft indrukwekkend om de rituelen te bekijken.

Boudhanath stupa Kathmandu Pelgrims Boudanath Stupa Bezienswaardigheden Kathmandu

Durbar Square in Kathmandu

We nemen een taxi terug naar Thamel om te lunchen bij een bakkerij en dan lopen we naar Durbar Square. Tijdens de aardbeving van 2015 is een aantal tempels op het plein ingestort, maar inmiddels is ook weer veel opgebouwd. Klaar is het zeker nog niet, maar het blijft een mooi plein om te zien. We lopen terug naar Thamel via smalle straatjes met kleine tempels, razend drukke bazaars en brommers en riksja’s die overal doorheen schieten. Kathmandu is fantastisch.

Tempel Kathmandu Straatbeeld Kathmandu

Trekking Nepal regelen

Aan het eind van de middag gaan we langs bij Nepal Mother House Treks, waar we onze Langtang-trekking van volgende week hebben geboekt. We nemen de planning door en na afloop gaan we met Subarna uit eten. Subarna is volgende week ook weer onze gids en het is gezellig om alvast bij te kletsen.

Vrijdag: naar koningsstad Bhaktapur en de Monkey Temple

Om 09.00 uur staat onze taxi klaar om ons naar Bhaktapur te brengen. Dit is één van de drie koningssteden in de Kathmandu Vallei, met een mooi Durbar Square. Ook dit plein heeft veel geleden onder de aardbeving van 2015, maar de meeste tempels zijn weer redelijk opgebouwd. De entreeprijs is de afgelopen jaren ook flink gestegen: we moeten maar liefst 15 dollar per persoon betalen om Bhaktapur in te mogen. Dat is wel erg overdreven. Bovendien betalen we drie keer zoveel entree als toeristen uit India en een aantal andere Aziatische landen. Het voelt altijd zo geldklopperig, die verschillen in prijzen per nationaliteit, maar goed. Bhaktapur is nog altijd een mooie plek en we dwalen met plezier door de sfeervolle straten met Newari-huizen, over de pleinen en langs de tempels.

tempels Bhaktapur Nepal

Schoolreisjesdag

Na Bhaktapur rijden we naar de tempel Cangunarayan, die we in 2010 ook bezochten. Toen was het één van onze favorieten, maar helaas is de tempel deels ingestort tijdens de aardbeving. Hij wordt nu gerestaureerd, maar in veel te felle kleuren en zonder de fijne details van voorheen. Heel jammer, maar het leuke van ons bezoek is dat er die dag veel schoolreisjes gaande zijn. Dat betekent veel enthousiaste schoolkinderen die graag een praatje komen maken om hun Engels te oefenen. Altijd leuk, vind ik.

schoolreisjes Nepal

Monkey Temple in Kathmandu

De volgende stop is de Monkey Temple in Kathmandu. Die ligt helemaal aan de andere kant van de stad, dus we zijn even bezig. In het drukke verkeer van Kathmandu sta je meer stil dan dat je vooruit komt. De Monkey Temple zelf is een aanrader. Vanaf de top heb je een indrukwekkend uitzicht over de eindeloze bebouwing van Kathmandu en de tempel wordt druk bezocht door de Nepalezen zelf. ‘s Middags zijn we weer terug in Thamel en aan het eind van de middag lopen we nog even naar The Garden of Dreams, een park in de stad. Niet heel bijzonder, maar wel grappig om te zien hoe fanatiek jonge Nepalezen foto’s en video’s voor Instagram en TikTok aan het maken zijn.

Gebedsvlaggen bij stupa Nepal Tempels Nepal

Zaterdag: naar het dorp Bandipur

In 2010 namen we de bus van Kathmandu naar Pokhara en tijdens die rit stond ik doodsangsten uit. De krankzinnige inhaalacties op smalle, bochtige wegen, de hoge afgronden zonder vangrails…niet te doen. Vandaag nemen we daarom een taxi naar Bandipur, dat tussen Kathmandu en Pokhara in ligt. Want de bus, die ga ik niet meer in. Het gekke is: deze ‘snelweg’ is nog steeds een gekkenhuis. Veel te veel vrachtwagens, bussen, motoren en brommers op een veel te smalle, stoffige weg die ook nog eens deels openligt: het is geen doen. Maar de afgronden die ik me herinner zie ik nu niet, of ik beleef ze anders doordat we de afgelopen dertien jaar nog gekkere wegen bereden hebben.

Bandipur Nepal

Een schattig dorp

Na vier uur komen we dan ook relaxed in Bandipur aan. Het is een schattig, rustig dorp tussen de bergen en we gaan hier een paar mooie wandelingen maken. Over een paar dagen reizen we terug naar Kathmandu en dan begint onze trekking van tien dagen. Volgende week zondag dus geen weekverslag, dat volgt zodra we terug zijn in Kathmandu!

Meer lezen over onze reis of over Nepal?

12 gedachten over “Week 3: Reisverslag Oman en Nepal – van Salalah naar Kathmandu”

1. Dit was weer een mooie, kleurrijke week! Wat leuk/fijn dat jullie weer dezelfde gids hebben als de vorige keer.

1. Dat doen we inderdaad altijd bewust! Afwisseling is ook bij reizen fijn. En het verschil tussen Oman en Nepal had niet groter kunnen zijn 🙂

2. Leuk weer, dit weekverslag! Bandipur lijkt me een hele fijne plek voor een paar daagjes. Nepal staat sowieso hoog op m’n lijstje!

1. Dank je wel! Nepal is echt een geweldig land. En Bandipur was zo fijn, na alle hectiek in Kathmandu 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *