Home Azië Week 7: hiken tussen de rijstvelden en de chaos van Hanoi in Vietnam

Week 7: hiken tussen de rijstvelden en de chaos van Hanoi in Vietnam

Door Karlijn

We maakten lange wandelingen tussen de rijstvelden van Mai Chau en Pu Luong, voeren in een roeibootje tussen het karstgebergte van Trang An, liepen twintig kilometer per dag in Hanoi en namen de nachttrein richting Hoi An. Onze laatste volle week in Vietnam zit erop en we deden ons best om zoveel mogelijk te zien. Dat is aardig gelukt!

Zondag: fietsen tussen de rijstvelden van Mai Chau

We hebben een nachtje in Hanoi doorgebracht en vandaag starten de laatste vier dagen van onze rondreis door Noord-Vietnam. Het regent als we Hanoi verlaten en we vrezen dat de hele dag in het water zal vallen. Natuurlijk rijden we volgens goed Vietnamees gebruik weer allerlei mistige bergpassen over, maar aan de andere kant van de laatste pas is het opeens droog. Voor ons ligt de vallei van Mai Chau, met groene rijstvelden zover als je kunt kijken. We lunchen lekker bij een homestay en dan stappen we op de fiets om een tocht tussen de rijstvelden te maken. Het is hier best toeristisch, maar wel op een leuke manier. Er zijn gezellige koffiebarretjes gemaakt en de paden waar we over fietsen zijn prima.

vallei Mai Chau Vietnam fetsen Mai Chau Vietnam

Wandelen naar de homestay

Na de fietstocht wandelen we door kleine dorpen en benauwde jungle naar onze kleinschalige homestay, in een totaal niet-toeristisch dorp. Helaas hebben we een beetje pech met de enige andere toeristen die hier verblijven, want deze zeven Spanjaarden blijken dol op karaoke (tegenwoordig de vloek van het Aziatische platteland) en op ’s nachts én ’s ochtends urenlang ritselen met plastic tassen, in kamertjes waar je elkaar kunt horen ademen. Heerlijk!

Homestay Mai Chau Vietnam

Maandag: schitterende wandelingen in Mai Chau en Pu Luong

Vandaag maken we twee wandelingen, van in totaal zo’n 23 kilometer. We hiken eerst langs de schitterende rijstterrassen van Mai Chau, door leuke dorpjes en langs grillige bergen. Na de lunch worden we afgezet aan de rand van het Pu Luong Nature Reserve, waar we een steile wandeling door de bergen maken. Beide wandelingen zijn prachtig en aan het eind van de middag wacht ons een verrassing. We slapen namelijk in een luxe hotel midden tussen de rijstvelden, terwijl we een homestay verwacht hadden. Wat een heerlijkheid!

Rijstvelden Pu Luong rijstterrassen in Noord-Vietnam Pu Luong Nature Reserve Vietnam Hiken Vietnam Pu Luong rijstvelden Vietnam

Dinsdag: naar het grillige karstgebergte van Ninh Binh

We beginnen de dag weer met een rijstveldenwandeling en dan rijden we naar Ninh Binh. Na de lunch pakken we de fiets om naar de Mua Cave te rijden, waar we twee bergen beklimmen om van het uitzicht te genieten. Het uitzicht over Tam Coc is geweldig, als is het wel weer erg mistig. Ik moet al mijn Photoshop-kunsten inzetten om nog iets van de foto’s te maken. Slapen doen we in een leuke homestay in Tam Coc, een stukje buiten het drukke centrum met een haventje vol roeibootjes.

Tam Coc Ninh Binh Bootjes Tam Coc Vietnam

Woensdag: de highlights van Ninh Binh en terug naar Hanoi

Onze eerste stop van vandaag is de Bich Dong Pagode, die verscholen ligt tussen het karstgebergte. Erg mooi om te zien! Daarna rijden we door naar Trang An, waar we in een roeibootje een mooie tocht maken tussen de grillige bergen. Wonder boven wonder is het weer wat helderder dan we gewend zijn en zelfs de zon laat zich af en toe een halve minuut zien. Na de lunch bezoeken we de oude citadel van Ninh Binh en dan zit onze rondreis met YESD erop. Wil je naar Noord-Vietnam en daar ook de onbekendere plekken in Ha Giang, Cao Bang en Bac Be bezoeken (inclusief mooie hikes en afgelegen dorpen), dan kan ik je YESD van harte aanbevelen. Ik vond dit één van de mooiste, meest verrassende reizen die we ooit in Azië hebben gemaakt.

Ninh Binh pagode en roeibootje Karstgebergte An Trang

Donderdag en vrijdag: ons een weg banen tussen de brommers van Hanoi

We hebben nog maar twee dagen in Hanoi en in die tijd willen we veel zien. We beginnen beide dagen om zes uur ’s ochtends, om de enorme Long Bien Bridge Market en het Hoan Kiem Lake te bezoeken. Bij het meer zijn elke ochtend vroeg talloze dans- en tai chi-groepjes actief en ik vind het altijd leuk om te zien hoe de inwoners van Hanoi energiek hun dag beginnen. Verder zien we de Temple of Literature, de One Pillar Pagoda, het leuke buurtje Ngoc Ha, de gezellige wijk Truc Bach en een hele lijst hippe koffietentjes. We struinen ook nog uren door het Old Quarter, want dat verveelt geen seconde. Na twee dagen zijn we wel een beetje dolgedraaid van de ontelbare toeterende brommers, het laveren over stoepen die volgeparkeerd staan met brommers en het proberen om niet doodgereden te worden door brommers. Tijd voor iets nieuws!

Verkoper Long Bien Bridge Market Hanoi contrasten Street art Hanoi Straatbeeld Truc Bach Tempel Hanoi Vietnam

Zaterdag: met de nachttrein aangekomen in Da Nang en door naar Hoi An

Vrijdagavond nemen we de nachttrein naar Da Nang. Reizen met de trein is altijd leuk en de Laman Express blijkt prima. Rond de middag komen we aan in Da Nang, na zestien uur treinen, en reizen we door naar het stadje Hoi An. Hier waren we in 2005 ook en toen was het nog relatief rustig, maar het toerisme is hier inmiddels ontploft. Logisch ook, want Hoi An is erg schattig, met een mix van Vietnamese, Chinese en Franse architectuur, tempels, leuke winkeltjes en overal kleurrijke lampionnen. De drukte nemen we graag voor lief en we hebben zin om de komende dagen het stadje te gaan verkennen. We blijven hier drie dagen en dan vliegen we door naar onze volgende bestemming: Melbourne, Australië!

trein Hanoi

Mijn eerdere weekverslagen lezen?