Home Australië Week 9: start van onze roadtrip Melbourne-Perth in Australië

Week 9: start van onze roadtrip Melbourne-Perth in Australië

Door Karlijn

Als arme backpacker reisde ik twintig jaar geleden met de trein van Perth naar Sydney. Vliegtickets waren te duur en de slaaptrein ook, dus zat ik drie dagen (en twee nachten) in een stoel te kijken naar de eindeloze leegte tussen Perth en Adelaide. Een heel avontuur! Deze trip wilde ik graag opnieuw doen, maar dan met eigen vervoer. Deze week ging onze roadtrip van start vanuit Melbourne, met de Great Ocean Road als eerste bestemming.

Zondag: onze laatste dag in het geweldige Melbourne

Voor onze laatste dag in Melbourne hebben we wat strandbezoeken gepland en we nemen de trein naar onze eerste bestemming: de Brighton Bathing Boxes. Dit is een lange rij vrolijk gekleurde strandhuisjes in een voorstad van Melbourne, erg leuk om te zien. We gaan lekker lunchen in Brighton en nemen daarna de trein en de tram naar St. Kilda, het bekendste strand bij Melbourne. We zien er de charme helaas niet zo van in en pakken al snel de tram terug naar de stad. Zeker geen straf, want ik vind Melbourne echt een topstad!

Brighton Bathing Boxes Melbourne Brighton Bathing Boxes Melbourne

Maandag: start van de Great Ocean Road

Vandaag gaat onze roadtrip richting Perth dan eindelijk van start. Oorspronkelijk waren we van plan om het hele stuk tussen Melbourne en Perth met een camper te doen, maar de kleine camperbus die we op het oog hadden was niet te huur voor deze hele afstand. We pikken de bus daarom pas in Adelaide op en doen het stuk Melbourne-Adelaide nog met een huurauto en hotels. En daar ben ik heel blij mee, want het weer is echt te nat en te fris om te kamperen voor niet-hardcore kampeerders als wij.

Strand Great Ocean Road

Spectaculaire kustroute

We beginnen onze trip met de Great Ocean Road, één van de mooiste kustroutes ter wereld. Naast schitterende stranden vind je hier ook het prachtige Cape Otway National Park, ook een bezoek waard. We wandelen naar een waterval in een knalgroen regenwoud en ‘s middags gaan we op zoek naar koala’s. Met succes: we zien er maar liefst vijf! Slapen doen we in Apollo Bay, een prima dorp met een gezellige pub.

Teddy's Lookout Lorne Cape Otway National Park

Dinsdag: de Twelve Apostles aan de Great Ocean Road

Het tweede deel van de Great Ocean Road is het mooiste en we maken dan ook talloze stops. Natuurlijk zien we de beroemde Twelve Apostles, maar we vinden The Razorback-rotsformatie in zee nog indrukwekkender. Ook vandaag spotten we weer koala’s, in een klein natuurgebiedje vlakbij de kust. Aan het eind van de middag komen we aan in Port Fairy, een schattig dorp waar we in een nog schattigere cottage verblijven. Het haardvuurtje brandt al als we binnenkomen, zo gezellig! We halen goede pizza bij Coffin Sally, gevestigd in het pandje waar ooit de lijkenkistbouwer van het dorp zat en kijken nog even naar de fanatieke surfers die bij zonsondergang het water in zijn gegaan. Voor de zoveelste keer vraag ik me af waarom we nooit naar Australië geëmigreerd zijn. Helemaal niet verkeerd, dat leven hier.

Twelve Apostles Great Ocean Road The Grotto Great Ocean Road The Razorback Great Ocean Road

Koala in boom

Woensdag: via het Umpherston Sinkhole en Blue Lake naar Robe

We rijden al vroeg Port Fairy uit, richting het stadje Mount Gambier. We stoppen eerst bij het prachtige witte strand van Cape Bridgewater en daarna wacht Mount Gambier met twee bezienswaardigheden: het Umpherston Sinkhole en het Blue Lake. Het Umpherston Sinkhole is een sinkhole waarin een park vol groen, bloemen en bomen is aangelegd. Het klinkt misschien suf als ik het zo beschrijf, maar het effect is geweldig, ik heb nooit eerder iets gezien wat hierop lijkt. Na dit bezoek rijden we door naar Blue Lake, een knalblauw kratermeer wat in de herfst en winter weer grijs wordt. We zijn hier in het begin van de herfst, dus we verwachten een grijzig meer, maar het is nog steeds helderblauw. Een gelukje! Slapen doen we in een prima motel in Robe.

Umpherston Sinkhole Umpherston Sinkhole Mount Gambier Blue Lake Mount Gambier

Donderdag: eindelijk zon in het mooie Victor Harbor

Vandaag rijden we in vier uur naar de kustplaats Victor Harbor en daar breekt na dagen regenachtig weer eindelijk de zon door. We lunchen aan het strand en lopen via een lange steiger naar Granite Island, waar je pinguïns zou kunnen zien. Die zijn overdag natuurlijk vissen (hadden we zelf ook kunnen bedenken), maar het eilandje is nog steeds de moeite waard. Aan het eind van de middag klimmen we naar The Bluff, een uitzichtpunt bij Victor Harbor, waar we een prachtige zonsondergang bewonderen.

zonsondergang The Bluff Victor Harbor Granite Island Victor Harbor

Vrijdag: wijn proeven en de mooie herfstkleuren rond Adelaide

Het is alweer de laatste dag van onze roadtrip naar Adelaide, maar de dag zit nog vol met leuke stops. We wandelen langs de mooie stranden Sellicks Beach en Port Willunga en rijden de prachtige McLaren Vale-wijnregio in. Het is tijd voor een wijnproeverij (voor mij, Ward rijdt) bij het kunstzinnige wijnhuis d’Arenberg. Ik heb geen verstand van wijn, maar proeverijen vind ik altijd erg leuk. Na dit bezoek rijden we naar het mooie dorp Stirling, dat in een explosie van herfstkleuren gehuld is. De botanische tuinen hier zijn dan ook een bezoek waard. Aan het eind van middag leveren we de auto in en wandelen we nog wat door Adelaide. De Central Market van Adelaide blijkt een leuke plek om te eten en zo sluiten we het eerste deel van onze roadtrip Melbourne-Perth prima af.

Sellicks Beach Australië wijnproeven McLaren Vale wijnregio Wijngaarden McLaren Vale

Zaterdag: de camper ophalen en naar de Flinders Ranges

Tijd voor deel twee! We pikken onze camperbus op bij Let’s Go Motorhomes en we zijn aangenaam verrast. In 2019 reden we van Broome naar Perth in een 4WD met daktent, vorig jaar hadden we een gaaf kampeerbusje op IJsland en nu zijn we weer een stapje groter gegaan. Nog steeds prima behapbaar qua omvang, maar wel net wat luxer. Het is bijvoorbeeld fijn dat we nu fatsoenlijk binnen kunnen zitten (het is om zes uur donker en het is ’s avonds koud) en dat we niet buiten met een eenpitsgasstelletje in de weer hoeven als we willen koken. Wat we in principe niet zo vaak willen, maar toch ;) Vandaag rijden we meteen 400 kilometer naar het noorden, naar de Flinders Rangers. Tijd voor het Outback-gevoel en mooie wandelingen!

Flinders Ranges zonsondergang camper Australie

Lees hier mijn eerdere weekverslagen

Ook leuk om te lezen

10 Reacties

Robert 16 april 2023 - 12:25

Ik heb een echte déjà vu als ik dit lees. De plaatsnamen en highlight in deze volgorde. Tijdens onze trip was het ook koud (en veel regen) tijdens het deel op de Great Ocean Road. Hebben toen ook niet overal gekampeerd. Ook wij zijn niet altijd hard core.. Zelfs tijdens ons bezoek aan het Umpherston Sinkhole regende het. Maar, daardoor was alles wel fris groen. Flinders is fantastisch. Staan jullie bij Wilpena?

Karlijn 17 april 2023 - 09:13

Ik moest nog aan jullie denken deze week, we hadden inderdaad hetzelfde weer. Vandaag is het gelukkig goed en dat mag zo blijven ;) We stonden de afgelopen nachten inderdaad op Wilpena, echt genoten van Flinders!

Susan 17 april 2023 - 00:41

Als ik dit lees wil ik zo graag meer van Australië gaan zien! Mijn Australische man en ik wonen in Nieuw Zeeland (hier hebben we elkaar ook ontmoet) en tot nu toe ben ik enkel naar zijn ouders in Brisbane geweest. Dit jaar gaan we naar de Whitsundays en Mackay (op bezoek bij schoonzus) maar Melbourne – Adelaide staan nu zeker ook op het lijstje.

Karlijn 17 april 2023 - 09:15

De Whitsundays zijn in elk geval een heel mooi begin! Australië is zo prachtig en gevarieerd, ik ben er helemaal weg van. Ik hoop dat het je lukt om er meer van te gaan zien!

Tikva 19 april 2023 - 11:15

Grappig ook al die herfstachtige foto’s terwijl we hier zitten te wachten op de lente. Leuk verslag!

Karlijn 20 april 2023 - 00:57

Ik moest zelf ook wel even schakelen naar die herfstsferen! In Vietnam stond ik twee weken geleden nog de bloesem te fotograferen :)

Angela 25 april 2023 - 22:11

Wat ben je op een prachtig stukje van de wereld beland, zeg. Stuk voor stuk prachtplaatjes geschoten. 😍 Ik droom nog even verder.. (en ga alvast maar beginnen met sparen..!)

Karlijn 26 april 2023 - 09:39

Dank je wel! Australië is inderdaad supermooi. Het was mijn eerste verre bestemming 20 jaar geleden en ik ben er nog steeds even groot fan van :)

Marcella 31 mei 2023 - 09:47

Fijne bus hebben jullie deze reis! Het uitzicht bij The Bluff is fantastisch!

Karlijn 1 juni 2023 - 03:56

De camper is echt goed bevallen inderdaad! Voor herhaling vatbaar :)

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.