Home Europa Waarom Friesland toch een beetje als buitenland voelt

Waarom Friesland toch een beetje als buitenland voelt

Door Karlijn

Na al die maanden thuis voelde het een beetje als een ontsnapping: begin juni mocht ik eindelijk mijn koffer weer inpakken voor een reisje. Een kort reisje van drie dagen, in eigen land, maar toch: een reisje. De bestemming was Friesland, waar ik nog nooit eerder geweest was. Na ruim twee uur rijden stapten we uit in Lemmer, met haar mooie haven, dobberende bootjes en gezellige terrassen. Binnen een paar seconden was ik in vakantiesferen en wat bleek: Friesland voelde voor mij als Brabander zelfs een beetje aan als buitenland.

1. Het water zorgt voor een vakantiesfeer

Dat buitenlandgevoel heeft verschillende oorzaken en de belangrijkste is het totaal andere landschap dan in mijn eigen Noord-Brabant. In Friesland is het water wat de klok slaat: de vele meren en havens geven een heel ander gevoel dan ik gewend ben. Overal waar je rijdt zie je masten uitsteken boven de dijken en bootjes varen af en aan in de waterrijke steden van Friesland. Mooi!

2. De ‘locals’ zijn soms onverstaanbaar

Tja, dat krijg je als je een eigen taal hebt. Het Fries is onbegrijpelijk voor de gemiddelde Nederlander en ik vond het zo leuk als ik mensen Fries tegen elkaar hoorde praten. Dat gaf me even het gevoel dat ik ergens in een ver buitenland was, in plaats van gewoon twee uur rijden van mijn woonplaats af.

3. In Friesland kun je onbekende lokale specialiteiten proeven

Elke regio heeft zo zijn eigen specialiteiten en dat geldt voor Friesland ook. Natuurlijk ken ik het Fries suikerbrood wel, maar van Oranjekoek had ik nog nooit gehoord. Ik verwachtte een soort roze koek, maar dan met oranje laagje, maar nee: een Oranjekoek is echt heel iets anders. Het is een vierkante spijskoek met gekonfijte snippers sinaasappelschil, die bedekt is met roze glazuur en een toef crème. En hij smaakt heerlijk!

4. Je komt in plaatsen waar je nog nooit van had gehoord

We maakten een flinke ronde door Friesland en onderweg zagen we talloze plaatsnamen waar we nog nooit van gehoord hadden. En waarvan we niet eens altijd wisten hoe we ze uit moesten spreken. Want waar ligt de klemtoon in Uitwellingerga? En in Oldeberkoop? De Friese plaatsnamen werkten zeer verhogend voor ons buitenlandgevoel.

5. Friesland barst van de schattige plaatsjes

Op reis word ik altijd heel blij van ‘schattige plaatsjes’, met mooie pandjes in pittoreske straatjes. Die zal Brabant ongetwijfeld ook hebben, maar toch roep ik thuis maar zelden ‘wat een schattig plaatsje’. In Friesland deed ik niet anders. Want echt: Hindeloopen, IJlst en Sloten zijn zo mooi dat het bijna openluchtmusea zijn. In deze blog heb ik mijn favoriete Friese stadjes op een rij gezet.

6. Pleintjes waar de lokale ouderen het leven bespreken

Je kent ze vast wel, van die pleintjes in Frankrijk of Italië waar ’s ochtends de oudere mannen van het dorp samenkomen om het leven eens goed door te nemen. Ze zitten gezellig op een bankje in de schaduw, kijken nieuwsgierig naar iedereen die langskomt en bespreken het nieuws van de dag. Voor dit mooie tafereeltje hoef je niet meer naar het buitenland, want dit kennen ze in Hindeloopen ook. In de Sylhús, de oude  sluiswachterswoning aan het water, zat een groepje oudere inwoners gezellig bij te kletsen. In het typische dialect van Hindeloopen, dus nog een graadje meer lokaler dan het Fries.

7. Je kunt in Friesland een complete roadtrip maken

Friesland heeft zoveel bezienswaardigheden dat je gerust dagen uit kunt trekken voor je bezoek. Wij waren met ons rondje Zuidwest-Friesland alleen al twee volle dagen bezig. Voor elke dag zetten we een mini-roadtrip uit, waarbij we verschillende plaatsen bezochten. Wij kozen deze keer voor de Friese stadjes, maar ook qua natuur is er genoeg te doen in Friesland. Een bootje huren (of zelfs een vaarvakantie) lijkt me hier ook geweldig. Alle reden om nog eens terug te gaan naar Friesland en ook andere uithoeken te verkennen.

8. Dieren versperren regelmatig de doorgang

In India hing ik regelmatig met mijn camera uit het autoraam als er weer eens een kudde geiten de weg overstak. In Nieuw-Zeeland waren het vaak schapen die voor oponthoud zorgden. En dat was ook het geval in Friesland. We moesten een paar keer stoppen voor overstekende schapen, die op weg naar de dijk stokstijf stil bleven staan om ons aan te staren.

Meer lezen over Nederland?

Ook leuk om te lezen

8 Reacties

Sabine 2 juli 2020 - 08:11

Leuk om je ervaring te lezen. Afgelopen jaar ben ik naar Friesland verhuisd. Het voelt nog steeds soms alsof ik op vakantie ben. Gister reed ik even naar de haven van Grou. Door alle boten en schattige straatjes kreeg ik een mega vakantie gevoel. Ik ga je lijst van steden in Friesland even bekijken, want ik wil absoluut nog meer verkennen.

Karlijn 2 juli 2020 - 15:03

Wat leuk om te horen! Ik dacht juist: mensen die zelf in Friesland wonen vinden dit vast een heel stomme blog, met dat ‘vakantiegevoel’ ;)

Dominique | dominiquetravels.com 2 juli 2020 - 09:20

Gelukkig kunnen we in elk land een reis maken, ook in Nederland! Heerlijk :-)

Karlijn 2 juli 2020 - 15:02

Ja he! Het was echt fijn om er weer even uit te zijn. Ik begon ontwenningsverschijnselen te krijgen ;)

Wat te doen in Friesland? Idyllische plaatsjes bewonderen! - Karlijn Travels 5 juli 2020 - 11:53

[…] Lees ook: Waarom Friesland toch een beetje als buitenland voelt […]

Marcella Molenaar 2 augustus 2020 - 16:23

Leuk, zo klinkt het net alsof je in het buitenland was! Wij gaan over 2 maanden op pad in Zuidwest Friesland, ook een voor mij vrij onbekende regio. Jan’s vader en zussen wonen er, maar bij hen zit ik altijd aan een keukentafel en dus zie ik niets van de regio. Jammer, dus hoog tijd om eens wat meer te zien!

Karlijn 3 augustus 2020 - 10:19

Dan wordt dat inderdaad hoog tijd :) ! Het is echt een mooi gebied, wordt vast een leuke trip!

Antwoord
Persoonlijke terugblik op 2020: wat ik wél en niet heb gedaan - Karlijn Travels 13 maart 2021 - 13:46

[…] maakten in juni trips naar Friesland en Volendam en verder deden we niets bijzonders. Er staat me in elk geval niet veel meer van bij: […]

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.