Home Praktisch reisadvies Alleen op vakantie: de positieve en negatieve kanten

Alleen op vakantie: de positieve en negatieve kanten

Door Karlijn

Bijna altijd reis ik met mijn vriend Ward, maar eens per jaar boek ik een solotripje voor mezelf. Inmiddels ben ik best vaak alleen op pad geweest. Mijn eerste verre reis naar Australië en Nieuw-Zeeland maakte ik grotendeels in mijn eentje. Ik woonde alleen in Shanghai en reisde zelf door China. Ik maakte een citytrip naar Athene, ook alleen, en was in mijn eentje op Bali. En tijdens elke trip bleek: alleen op vakantie gaan heeft goede en minder goede kanten.

Positief van alleen op vakantie: lekker je eigen gang gaan

Natuurlijk is het fijne van alleen reizen dat je helemaal zelf kunt bepalen wat je gaat doen en wanneer. Wil je een uur lekker in een park hangen? Of juist op de fiets springen en de stad verkennen? Of toch een half uur besteden aan het fotograferen van dat ene mooie straatje? Het kan allemaal, niemand die je tegenhoudt en of die ongeduldig op zijn horloge staat te kijken.

Negatief: ik ben extra voorzichtig

Als ik alleen reis, ben ik altijd extra voorzichtig en doe ik niet dezelfde dingen die ik met reisgezelschap wel zou doen. In Broome in West-Australië kun je een prachtige dagwandeling langs de kust maken, maar dat durfde ik in mijn eentje niet. Andere soloreizigers hebben hier misschien geen enkel probleem mee, maar ik was toch bang dat ik zou verdwalen of dat er iets anders zou gebeuren.

Alleen reizen

Alleen reizen: gedoemd tot het maken van selfies ;)

Positief: je ontmoet makkelijk andere mensen

Het is natuurlijk niet zo dat je geen andere mensen kunt leren kennen als je samen reist, maar wij zoeken dat meestal minder op. In je eentje is dat toch anders. In Berlijn boekte ik een gave stadswandeling en daarbij leerde ik leuke mensen kennen met wie ik nog iets ben gaan drinken na afloop. Heel gezellig. Ook in Australië en Nieuw-Zeeland vond ik het makkelijk om nieuwe mensen te leren kennen. Slaap in een hostel en je ontkomt bijna niet aan leuke ontmoetingen.

Negatief: je hebt niemand om ervaringen mee te delen

Ik ben best graag alleen, maar ik vind reizen toch leuker als ik ervaringen kan delen. Positieve, maar ook negatieve belevenissen. In 2007 reisde ik een paar weken alleen door China en dat was geen succes. China is een bijzonder fascinerend, maar vermoeiend land en ik vond het vervelend dat ik bij niemand mijn verhaal kwijt kon. Ik moest alles zelf regelen, ontmoette geen mensen met wie het klikte en ik voelde me af en toe erg alleen. Het is de enige reis die ik eerder dan gepland heb afgebroken, omdat ik er gewoon geen zin meer in had.

Alleen reizen 2

Uren bloemetjes fotograferen. Zelfs Ward z’n geduld raakte hierbij op.

Positief van alleen op vakantie: een beetje trots op jezelf

Ik kan me nog heel goed het gevoel herinneren dat ik had toen ik voor het eerst in mijn eentje door Sydney liep. Daar liep ik dan, aan de andere kant van de wereld, helemaal alleen. Ik voelde me zo stoer en ik was trots op mezelf dat ik mijn reisplannen had doorgezet. Datzelfde gevoel had ik ook toen ik voor een paar maanden in Shanghai woonde. Elke keer als ik in mijn eentje door de stad struinde, dacht ik: dit doe ik toch maar mooi.

Negatief van alleen op reis: je moet alles zelf doen

Dit is natuurlijk een open deur, want je reist nu eenmaal alleen. Maar ik merk pas hoeveel Ward doet als ik alleen op vakantie ga. Zorgen dat we alle opladers, stekkers en andere technische zaken bij ons hebben, verantwoordelijkheid voor het geld, de weg zoeken: hij doet het allemaal. Ik hoef alleen maar de reis te boeken, te bepalen wat we gaan doen en foto’s te maken. Een prima regeling wat mij betreft.

DCIM106GOPRO

Samen reizen is toch fijner

Kortom: alleen op reis gaan heeft voor- en nadelen. Toch vind ik het af en toe fijn om alleen op pad te gaan en ik probeer elke jaar een soloreisje te boeken. Dan heb ik het prima naar mijn zin in mijn eentje, en ben ik ook weer heel blij als ik thuis bij Ward ben. Want als ik mag kiezen is het niet moeilijk. Dan ga ik met Ward. Na twintig jaar samen reizen zijn we perfect op elkaar ingespeeld. We vinden dezelfde dingen leuk, Ward heeft eindeloos geduld met mijn fotografie en het is fijn om al die mooie dingen samen te beleven. Twijfel je of alleen reizen iets voor jou is, dan zou ik een kort tripje boeken om het te proberen. Wie weet hoe goed het je bevalt!

Ook leuk om te lezen

45 Reacties

Diana | Stripe Away 17 augustus 2016 - 07:25

Helemaal mee eens. Ben zelf wel iemand die dan bv die strandwandeling wel had gedaan. Maar wel stoer dat je alleen blijft gaan ondanks dat je een relatie hebt.

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:27

Hoi Diana, knap dat jij toch gewoon gaat wandelen! Ik zie dan toch teveel beren op de weg. Zonde eigenlijk!

Lianne 17 augustus 2016 - 07:49

Ik reis al jaren met veel plezier alleen. Precies wat je zegt: ik kan precies doen waar ik zin in heb en ook op het laatste moment van gedachten veranderen. En ja, soms draai ik bij een wandeling of een 4WD-route halverwege om, omdat het toch te gek wordt. Als het kan, kampeer ik graag en in andere gevallen eet ik graag ’s avonds op een avondmarkt. Een groepsreis met een grotendeels vaststaand reisschema, vaak vroege ochtenden en op je horloge letten of je weer terug moet, is meestal geen goed alternatief voor mij.

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:29

Hoi Lianne, een groepsreis is ook niet mijn ding, al kan ik me goed voorstellen dat dat voor veel mensen een ideale oplossing is. Knap dat jij in je eentje gaat kamperen en 4WD-routes neemt! Dat doe ik je toch niet na :)

Kirsten | Travelaar.nl 17 augustus 2016 - 08:08

Gaaf dat je in je eentje naar Berlijn bent geweest Karlijn. Ik ben nog nooit alleen op reis geweest. Hoewel ik het graag eens zou proberen ben ik bang dat het niets voor mij is. Ik kan slecht tegen alleen zijn en vooral het delen van ervaringen zou idd iets zijn dat ik zou missen. Vervelend ook dat je in China je reis eerder hebt afgebroken! Maar altijd luisteren naar je eigen gevoel :)

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:32

Hoi Kirsten, als alleen reizen je niets lijkt, moet je het vooral niet doen! Ik kan me er ook best wat bij voorstellen, want het is soms jammer als je geen ervaringen kunt delen. Wat betreft China: ik had nog twee nachttreinen voor de boeg en ik kon het niet meer opbrengen. Ik ben naar Beijing gevlogen, heb daar nog vier dagen doorgebracht en heb mijn ticket omgeboekt. Het was maar een weekje eerder dan gepland, maar ik was zo blij dat ik naar huis kon. Het deel van China wat ik heb gemist, heb ik vorig jaar met Ward alsnog gedaan. Inclusief nachttreinen ;)

Sieds | Sieds My Travels 17 augustus 2016 - 08:51

Ik heb eigenlijk nog nooit alleen gereisd, alhoewel ik wel altijd alleen heb gereisd met de groepsreizen die ik heb gemaakt. Ik moet zeggen dat dit mij altijd uitstekend is bevallen. Je hebt toch alle vrijheid om te doen wat je wilt en daarnaast kun je tijdens ontbijt, lunch en diner zo bij een ander aanschuiven, omdat je vaak toch met een groep van minimaal 15 man op reis bent. Ik heb sinds vorig jaar een relatie en over dik 2 weken gaan we samen met een groepsreis naar Zuid-Afrika, best bijzonder voor mij eigenlijk, voor de eerste keer echt met z’n tweeën op reis. Gelukkig heeft mijn vriendin ook het geduld als ik aan het fotograferen ben, ideaal haha.. ;-) In de toekomst zijn we van plan om wel meer samen te reizen, en dus meer zelf op avontuur te gaan in plaats van met een groepsreis mee te gaan.

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:41

Hoi Sieds, ik kan me voorstellen dat groepsreizen een prima oplossing zijn als je alleen reist! Dan kun je toch gezelschap opzoeken als je daar zin in hebt. Ik ben benieuwd hoe het je gaat bevallen als jullie met z’n tweeën reizen, vast ook prima. Ik vind het sowieso een goed teken dat je vriendin geduld toont als jij fotografeert. De basis voor een langdurige, gelukkige relatie ;)

Shirley 17 augustus 2016 - 09:07

Ik heb alleen stedentrips in mijn eentje gedaan. Dat vind ik heerlijk, omdat je alles op je eigen tempo kunt doen. In een stad voel ik me ook nooit echt alleen en als je verdwaalt kun je altijd de weg terugvinden. Je kunt altijd gewoon een metrohalte zoeken en de juiste overstappen maken. Alleen wandelen in de natuur zou ik ook wel eng vinden, mijn richtingsgevoel is -10.

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:26

Hoi Shirley, dat probleem heb ik ook! Mijn richtingsgevoel is schokkend slecht ;) In steden red ik me gelukkig wel prima, en ik ben het met je eens: daar voel ik me ook nooit alleen. Een citytrip is prima te doen in je eentje!

Robert | Traveljunks 17 augustus 2016 - 11:00

Het is tijdens het lezen wel een behoorlijk feest der herkenning.. Ik ben ook die geduldige, kaartlezende stekker-organisator onderweg, maar ben wel ook wat meer bezig met het uitzoeken van slaapplekken etc.

Echt alleen reizen heb ik in geen jaren gedaan. Ik deed dat vroeger ook alleen maar op de motor, al waren dat ook geen maanden, maar eerder één of twee weken. Ik, maar wij ook samen, hebben ook niet zo’n behoefte om te mengen met andere reizigers. Het mag wel, maar dan meer spontaan op toevallige manier. Met die oude Italiaanse motoren die ik rijd heb je vaak automatisch aanspraak. Op parkeerplekken en campings, ze hebben op een bepaalde manier veel aantrekkingskracht op mensen. Daardoor was ik ook meestal alleen tijdens het rijden alleen ;-)

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:25

Stekkers organiseren is een hele belangrijke taak, dat blijkt wel! Ward wordt tegenwoordig helemaal van simpel van alles wat wij aan elektronica meeslepen ;) Dat van het mengen van andere reizigers herken ik wel. Tijdens lange reizen spreken we best wel eens iemand (maar inderdaad toevallig, we zijn er nooit bewust naar op zoek), maar anders zijn we vooral op onszelf. Leuk dat jouw motoren zo’n aanleiding zijn voor aanspraak. Dat zagen we op de Zijderoute ook veel: alle motorrijders kregen continu volop aandacht. Motorrijden blijft fascinerend!

Lotte - scratchingmymap 17 augustus 2016 - 11:47

Zeer herkenbaar! Ik ben al enkele keren alleen op citytrip geweest en dat vind ik wel fijn. Ik ben dan ook vaak ontzettend asociaal omdat ik dit vooral doe om helemaal tot rust te komen door uren door de straatjes te kuieren enzo. :-) Maar mijn langere reizen doe ik toch het allerliefste met mijn lief: samen je ervaringen delen is het leukste wat er is!

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:21

Lekker asociaal zijn is inderdaad 1 van de voordelen van alleen reizen: als je daar zin in hebt, kun je het gewoon doen! Ik heb in Berlijn ook een dag in mijn eentje rondgefietst en geen mens gesproken. Heerlijk rustig ;) Ik ben het met je eens: langere reizen zijn met z’n tweeën leuker. Maar met een korter tripje in je eentje is helemaal niets mis!

Yvon 17 augustus 2016 - 13:43

Herkenbaar hoor! Samen is inderdaad veel leuker, maar alleen is ook wel fijn soms.
Vorig jaar ben ik in de zomer alleen naar Seoul geweest, maar ook naar Shanxi (was wel een persreis overigens). Het jaar daarvoor ging ik alleen in China op pad. We vinden het allebei prima! Maar hoe fijn dat alleen reizen soms ook is, samen is toch het allerleukst!
Overigens schreef ik ooit ook eens over reizen zonder je partner; http://goyvon.com/reizen-zonder-je-partner/ (je mag het verwijderen ;))

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:17

Helemaal mee eens, samen is het leukste! Al heeft alleen reizen ook echt wel wat. Ik moet het alleen niet in China proberen, heeft de ervaring mij geleerd ;) Daar heb ik toch echt iemand nodig om de lasten een beetje te verdelen, haha!

hennie 17 augustus 2016 - 14:11

Mijn eerste reis alleen was toen ik 22 was, twee weken Mexico/Cancun. Ik heb het prima naar mijn zin gehad, overdag ondernam ik altijd wel een excursie en leerde ik mensen kennen, maar het avondeten was elke dag iets waar ik wel tegenop keek, niet leuk. Dat herken ik ook wel in jouw verhaal. Op het moment zit ik ook zonder partner maar nu heb ik de groepsreizen ontdekt, dat is voor mij helemaal top. Je bent wel alleen op reis maar kunt toch dingen met elkaar delen. Als je geen zin hebt trek je gewoon je eigen plan. Dit bevalt me prima. Maar samen op reis zou ik ook het liefst doen ;-)

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:16

Hoi Hennie, ik kan me voorstellen dat groepsreizen in dat geval een uitkomst zijn! Dan kun je gezelschap opzoeken als je dat wilt, en het ontwijken als je er even geen zin in hebt. En je hebt inderdaad altijd iemand om mee te eten, want dat is gewoon best saai in je eentje. Hopelijk heb je alweer een mooie reis op de planning staan!

hennie 18 augustus 2016 - 10:18

Hoi Karlijn! ja gelukkig staat er al weer een mooie reis gepland, in november ga ik 3 weken rondreizen op Sri Lanka en eindig op de Malediven ;-) heerlijk vooruitzicht!

Karlijn 18 augustus 2016 - 16:41

Wat gaaf Hennie! Wij hebben toevallig vorig weekend ook tickets naar Sri Lanka geboekt, voor februari. De Malediven hebben we al eens eerder gedaan en dat zat er financieel nu even niet in. Jammer, want het is zo fantastisch daar :) Ik ben heel benieuwd wat je van de reis gaat vinden, alvast veel voorpret gewenst!

Sabine 17 augustus 2016 - 17:04

Leuke post en heel herkenbaar! Ik reis graag samen met Jimmy, maar alleen heeft echt wel wat. Soms ga ik alleen een weekend weg en mijn soloreis door Griekenland was echt zeker één van de fijnste reizen ooit. De vrijheid die je hebt vind ik echt zó fijn, en ik heb nog nooit zoveel contact gehad met locals als toen haha. Ook wandelingen maken deed ik, zelfs op routes waar ik urenlang niemand tegenkom. Dat vond ik eng en leuk tegelijk. Het was spannend, laat ik het zo zeggen. Maar met Jimmy ervaringen opdoen is toch ook wel gewoon heel waardevol en vooral gezellig!

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:14

Het heeft inderdaad allebei wel wat, al vind ik samen reizen ook het gezelligste. Goed van je dat je in je eentje lange wandelingen maakt, dat durf ik niet. Vooral omdat ik bang ben om te verdwalen, ik ken mezelf en mijn richtingsgevoel ;)

Jenny - ikreis.net 17 augustus 2016 - 17:21

Ik vind samen reizen fijn, maar alleen reizen vind ik óók heerlijk. Op een bepaalde manier heel rustgevend.

Vorige maand bezocht ik Seoul in m’n eentje en over een paar weken ga ik alleen naar Heidelberg.

Karlijn 17 augustus 2016 - 18:13

Dat rustgevende kan ik me wel voorstellen, je hoeft echt met niets en niemand rekening te houden. En dat gebeurt natuurlijk niet zo vaak :)

Dominique 17 augustus 2016 - 20:41

Ik vind het moeilijk te beantwoorden. Ik heb geen “samen” dus als ik met iemand anders reis zijn dat vaak vrienden of vriendinnen, dan ben je toch iets minder op elkaar ingespeeld. Daarom vind ik alleen reizen erg fijn. Lekker doen wat ik zelf wil.

Ik zie daar wel een aantal beperkingen in, want net als jij zou ik het strand niet zomaar in m’n eentje op gaan voor een wandeling. Ik ga nu naar Zuid-Korea, omdat me dat een fijne alleen reis bestemming lijkt, maar er zijn veel bestemmingen waar ik toch een groepsreis overweeg zodat ik niet ongemakkelijk alleen rond hoef te dwalen. Ik heb nog nooit een groepsreis gemaakt (behalve tijdens studententijd), dus ik weet niet hoe dat zal bevallen…

Karlijn 18 augustus 2016 - 16:46

Ik kan me voorstellen dat je alleen reizen dan fijner vindt. Voor mijn zijn vriendinnen ook niet echt een optie voor een langere reis, dan ga ik liever alleen. Ik ben benieuwd hoe Zuid-Korea je gaat bevallen, ik denk dat dat een prima bestemming is in je eentje. In Japan zou ik ook zo alleen reizen. Maar een groepsreis is zeker ook een optie voor bepaalde bestemmingen. Voor de veiligheid misschien eerst een korte variant proberen, dan weet je meteen of het iets voor je is of niet :)

Ellen 17 augustus 2016 - 21:16

Ik heb al heel wat van de wereld gezien, vooral buiten Europa maar ook in Europa. In Europa reisde ik met een vriendin en buiten Europa met een reisorganisatie. Maar wel een reizen waarbij je heel veel individuele vrijheid had. Want ik moet er niet aan denken alles met de groep te moeten doen. Ik moet er ter plaatse zelf op uit kunnen gaan. Bij die reizen heb ik ook verschillende vrienden opgedaan, waarmee ik vaak ook weer een volgende reis boekte. Maar de laatste vijf jaar reis ik “alleen” en “ongeorganiseerd”. En dat in China (vooral Tibet en Tibetaans gebied in Chinese provincies). Ik regel die reizen met een Tibetaanse gids en een chauffeur. En dat is heel makkelijk reizen, want zij regelen ter plaatse alles (hotels, eten in restaurants etc.). Dus is het niet echt alleen reizen en bovendien heel gezellig. Verder zie ik tijdens die reizen nauwelijks buitenlandse toeristen. En dat vind ik heel plezierig want zo zit ik echt tussen de Chinese / Tibetaanse bevolking zelf. Nog een twee kleine twee maanden en dan “mag” ik weer. Heb er weer veel zin in!

Karlijn 18 augustus 2016 - 16:48

Dat is inderdaad het mooie van groepsreizen: er zijn allerlei soorten en maten. En als je er eentje vindt met veel tijd voor jezelf: waarom niet? Een prima oplossing als je liever niet alleen gaat. Wel knap dat je alleen reist in Tibet, ook al heb je dan wel een gids die dingen regelt. Ik vind een auto met chauffeur zelf ook een ideale manier van reizen, als je ergens niet zelf kunt rijden. Alvast heel veel plezier gewenst op je volgende reis, wat een heerlijk vooruitzicht!

Ellen 18 augustus 2016 - 20:10

Dank je, en ja een goed vooruitzicht. En ja, reizen met auto met chauffeur geeft een enorm voordeel. Grootste voordeel, je kunt overal fotostop roepen (als het verkeer het toelaat natuurlijk). En daar maak ik veel gebruik van. Mijn a.s. trip gaat naar Tibetaans gebied in Chinese provincies (Amdo). De toeristische infrastructuur is hier veel minder ontwikkeld dan in (centraal) Tibet. En hier wordt nauwelijks Engels gesproken. Maar mijn gids en chauffeur zullen vast weer goed voor mij zorgen. En daarnaast sta ik ook wel “mijn vrouwtje”.

Karlijn 19 augustus 2016 - 09:25

Dat van die fotostops is herkenbaar: dat is voor mij ook de hoofdreden dat ik eigen vervoer zo fijn vind! Ik maak er ook continu gebruik van ;) Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen in Amdo, heel bijzonder lijkt me dat. Geniet ervan!

Marcel 17 augustus 2016 - 21:49

Ontzettend herkenbaar! Vooral de taakverdeling van jou en Ward komt me heel bekend voor :-) Stoer van je dat je zo nu en dan alleen op pad gaat. Ik reis altijd samen met Roel. Je kunt je verhaal delen en we vinden dezelfde dingen leuk. De ervaring van het alleen reizen heb ik niet. Wie weet komt het er een keer van.

Karlijn 18 augustus 2016 - 16:43

Haha, grappig dat jullie dezelfde taakverdeling hanteren ;) Mijn voorkeur gaat ook echt uit naar samen reizen. Wat je zegt: je kunt je ervaringen delen, en als je op 1 lijn zit wat betreft de invulling van je reis is het helemaal ideaal!

Sandra 18 augustus 2016 - 11:10

Hoe graag ik ook zou willen, ik durf het gewoon niet. Heb al meerdere keren op het punt gestaan om echt een keer te gaan, maar nee… Vind het eng met mijn gezondheid (die nogal wankelend is) en de gedachte dat mensen uit mijn omgeving het ook allemaal niks vinden als ik alleen ga speelt ook mee. Maar toch blijft het kriebelen hoor…

Karlijn 18 augustus 2016 - 16:39

Je gezondheid lijkt me een heel zwaarwegende reden om het niet te doen! Ik kan me ook goed voorstellen dat je je omgeving niet bezorgd wilt maken. Misschien kun je een keertje een weekendje in een Belgische stad doen ofzo, als je het toch heel graag wilt proberen. Ben je toch dichtbij…

Jessica 19 augustus 2016 - 04:50

Ik ben een groot fan van solo-reizen, al vind ik het ook heerlijk om bijvoorbeeld een weekend weg met vriendinnetjes of met mijn zusje op pad te gaan (vooral nu ze ook zo fan is van fotografie). Maar alleen ervaar je toch nog net iets meer die ultieme vrijheid. Al is het maar dat iemand inderdaad continu op z’n horloge zit te kijken als ik bezig ben met fotograferen :p Ik heb heel wat dingen gedaan en mensen ontmoet wat waarschijnlijk niet was gebeurd als ik met iemand anders samen reisde. Ik vind het altijd wel heel tof om te horen dat mensen hun reislust niet laten temperen als ze een relatie hebben en de ander wat minder reislustig is of niet zo vaak mee kan gaan. En misschien moet ik gewoon nog de juiste persoon tegenkomen met wie ik inderdaad al mijn reizen samen wil maken.. ;-) Leuk artikel Karlijn!

Karlijn 19 augustus 2016 - 09:29

Hoi Jessica, jij bent ook wel een hele goede solo-reiziger! Vier weken alleen in Cuba, dat doe ik je echt niet na :) Het ontmoeten van andere mensen is inderdaad een van de grote voordelen van alleen reizen. Je raakt sneller in gesprek met mensen, waar je anders misschien de tijd niet voor had genomen. Alleen reizen heeft zeker voordelen! En als je straks inderdaad iemand tegenkomt met wie je graag samen wilt reizen is dat ook prima. Net hoe het loopt :)

Eva 19 augustus 2016 - 11:49

Helemaal mee eens! Als ik echt ergens naartoe wil ga ik wel alleen, maar het allerliefst reis ik met mijn vriend. Ik ben 1x alleen naar Berlijn geweest en hoewel de vrijheid heel relaxed was, miste ik toch een maatje om samen dingen mee te doen. En wat je zegt, alleen ben je toch vaak wat voorzichtiger!

Karlijn 19 augustus 2016 - 15:00

Klopt! Ik heb altijd bewondering voor echt avontuurlijke vrouwen, die bijvoorbeeld alleen over de Zijderoute reizen. Dat durf ik echt niet aan ;)

Marcella 22 augustus 2016 - 20:04

Leuk om te lezen Karlijn! Ik heb nooit in m’n eentje gereisd, maar wil het zeker nog eens gaan doen. Lijkt me echt een bijzonder toffe ervaring! Al zou ik Jan ook wel missen. Vorig jaar was ik trouwens wel zonder Jan op persreis, maar daar waren best veel andere mensen bij ;-)

Karlijn 22 augustus 2016 - 20:44

Zo’n persreis is weer een heel andere dynamiek! Het is leuk om de verschillende varianten uit te testen :)

Angela 26 augustus 2016 - 13:01

Wat leuk om deze blogpost te lezen, Karlijn! Het geeft me nieuwe inzichten. Ik heb altijd tegen mijn vriend gezegd dat ik me niet laat tegenhouden in mijn reislust, maar de stap om dan ook echt alleen te gaan reizen is mij nu nog iets te hoog.

Karlijn 27 augustus 2016 - 16:31

Hoi Angela, dat kan ik me best voorstellen hoor! Ik weet nog zo goed dat ik in 2002 alleen naar Australië en Nieuw-Zeeland ging. Ik heb gehuild tot Hongkong, daar heb ik de hele dag met open mond rondgelopen, en daarna heb ik weer gehuild tot Sydney. Ik heb daar de eerste weken zoveel heimwee gehad, maar daar moest ik echt doorheen. Daarna heb ik alleen maar genoten. Misschien zou je als eerste stap eens een weekendje ergens alleen naartoe kunnen gaan, als je het echt graag wilt. Gewoon dichtbij, naar Antwerpen ofzo, en dan kijken of je het leuk vindt. Zo niet, dan ben je zo weer thuis ;)

Ik ga naar Bali - alleen! - Karlijn Travels 25 juli 2017 - 21:01

[…] maand was ik nog een weekje in Londen. Ik reis natuurlijk veel liever met Ward, maar af en toe alleen reizen heeft ook echt wel […]

Boek | Handboek voor de Soloreiziger - OmniTraveler.nl 28 februari 2018 - 09:44

[…] Karlijn is Freelance copywriter en ziet zowel de voor- als de nadelen van alleen op reis gaan in. “Ik vond het vervelend dat ik bij niemand mijn verhaal kwijt kon” is een van de keerzijden voor haar van het solo reizen. ➡ Wil je weten wat ze als de voordelen beschouwt? Lees dan haar artikel: Alleen op reis: Wat vind ik ervan? […]

Boek | Handboek voor de Soloreiziger 8 november 2019 - 07:28

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.