Home Azië Reis van Java naar Bali via Yogjakarta, Bromo en de Ijen-vulkaan

Reis van Java naar Bali via Yogjakarta, Bromo en de Ijen-vulkaan

Door Karlijn

Nog twee weken en dan zou onze wereldreis voorbij zijn. Na zeven maanden bijna non-stop reizen waren we toe aan een paar weken relaxen op Bali en de Gili Islands. We zaten in Yogjakarta op Java en we wilden per se de vulkanen Bromo en Ijen nog meepakken. Maar wel snel, want Bali riep ons. Daarom boekten we een goedkope tour van Java naar Bali via ons guesthouse, die ons in drie dagen via de vulkanen van Java naar Bali bracht. Het werd een prachtige tocht, ondanks de klapbanden en de reisdagen van zestien uur.

Dag 1 van tour Java-Bali: van Yogjakarta naar Bromo

“It’s a long drive to Bromo”, waarschuwde de eigenaresse van ons guesthouse in Yogjakarta. “Ten hours at least.” We zijn dus voorbereid en staan keurig om acht uur ’s ochtends te wachten op onze minibus. Die komt om negen uur. Geen probleem, dat uurtje kan er ook nog wel bij. We maken kennis met de andere reizigers en installeren ons voor een lange dag rijden. Ik ben net een beetje aan het wegdoezelen als er een harde knal klinkt. De bus maakt een zwieper, maar de chauffeur weet ‘m recht te houden. Klapband. Geen probleem, want we komen precies voor een bandenshop tot stilstand. De reserveband wordt erop gelegd en drie kwartier later rijden we weer. “Niet handig dat we nu geen reserveband meer hebben”, merkt Ward op. “We krijgen echt niet nog een keer een klapband”, zeg ik nog.

Bromo 1

Reis Java naar Bali met hindernissen

Een uur later. Weer een knal, weer een zwieper en weer een klapband. Deze keer in the middle of nowhere, en zonder reserveband. Voor we er erg in hebben is onze chauffeur verdwenen. Waarschijnlijk om een nieuwe band te zoeken, maar we weten het niet. We stappen uit de bus en wachten. Twee uur lang, zonder bericht van de chauffeur. Die komt op een gegeven moment zwetend tevoorschijn. Mét band, dat wel. Het is inmiddels half twee, we zijn bijna vijf uur onderweg en pas 60 kilometer van Yogja af. Dat wordt een interessante rit. We rijden verder en na een uur durft iemand om een plaspauze te vragen. Daar heeft de chauffeur geen tijd voor. Om zes uur ’s avonds mogen we er eindelijk uit om iets te eten en voor een toiletstop. Om half 1 ’s nachts arriveren we bij de Bromo-vulkaan. We zetten de wekker om half vier, want de Bromo moet je bij zonsopgang zien.

Bromo Java

Dag 2: rokende kraters bij de Bromo-vulkaan

Enigszins verdwaasd staan we om half vier naast ons bed. We gaan met een jeep naar de Bromo-vulkaan en dat blijkt de reis meer dan waard. De zon breekt langzaam door de mist en voor ons ontvouwt zich een landschap met hoge vulkanen en rokende kraters. Zo ruig, zo mooi. Als de zon op is, rijden we naar de kleurrijke krater van de Bromo. We klimmen tot aan de kraterrand en kijken vanaf daar de diepte in. Enorme rookwolken stijgen op uit de grond. Hier is heel duidelijk te zien dat de Bromo nog actief is. De vulkaan barst nog regelmatig uit en dat maakt het extra indrukwekkend om er zo dichtbij te zijn.

Van Java naar Bali: vruchtbare koffieplantages

Na het ontbijt stappen we weer in de minibus. Het is negen uur en we gaan naar de Ijen-vulkaan. De weg is op veel stukken ontzettend slecht en dat maakt de rit erg vermoeiend. Pas om zes uur komen we aan bij Ijen, waar we op een koffieplantage slapen. Helaas is het al donker en krijgen we er niets van mee. We eten en zetten de wekker weer om vier uur. Je moet wat over hebben voor dat vulkaanhoppen.

Bromo Java

Bromo paarden

Dag 3: de zwaveldragers van Ijen

Om zes uur ’s ochtends worden we afgezet bij de Ijen-vulkaan. Het is drie kilometer klimmen naar de kraterrand. De Ijen is een bijzondere vulkaan. In de krater wordt met de hand zwavel gewonnen. Vervolgens moeten de enorme gele brokken zwavel (zo’n zeventig kilo per keer) de vulkaan opgedragen worden, naar de plek waar de zwavel wordt verzameld. Dit is niet alleen ongelofelijk zwaar, maar ook enorm ongezond. De zwaveldampen zijn giftig en de lichamen van de mannen gaan kapot van het zware dragen. Toen worden we enthousiast begroet door de werkers die ons tegemoet lopen en ze nemen onze cadeautjes (pittige sigaretjes) met een grote glimlach in ontvangst.

Ijen vulkaan Java

Ongezonde gassen bij vulkanen Java

Als we eenmaal op de rand van de krater staan, kijken we uit over een turquoise meer, omringd door de donkere randen van de vulkaan. In de diepte stijgen grote rookwolken op, vanuit het gele hart aan de rand van het kratermeer. We zien hoe de werkers middenin de giftige gassen staan en zware brokken zwavel in hun manden laden. Ik probeer de krater een stukje in te lopen, maar de smerige gassen benemen me de adem en ik wil de mannen niet in de weg lopen. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om hier elke dag urenlang te moeten werken, terwijl je bij elke ademhaling voelt hoe gevaarlijk de gassen zijn.

Organisatietalent Indonesiërs

Halverwege de ochtend is het tijd voor de laatste rit. Bali wacht! We leveren ons helemaal over aan de organisatietalenten van de Indonesiërs. We rijden naar een plek waar een stuk of zes busjes met reizigers samen komen, die allemaal een andere bestemming hebben. Wij worden in een grote bus geduwd, die de ferry van Java naar Bali oprijdt. Dat gaat ook op z’n Indonesisch, want de chauffeur probeert de steile oprijdplank gewoon met volle bus op te rijden, terwijl die plank heftig op de golven beweegt en soms bijna contact met de wal verliest. Op wonderbaarlijke wijze komt het goed en steken we over naar Bali. Op Balinese grond moeten we rennen om de bus weer in te komen, want de chauffeur rijdt stoïcijns weg terwijl de helft van de passagiers nog op de boot zit. Na een kwartier worden we eruit gegooid en tot onze verbazing rijdt precies op tijd de bemo naar Lovina voor. We zijn kapot, maar we zijn op Bali!

Op zoek naar de ideale rondreis Bali van twee tot drie weken? Deze route is een aanrader.

Ook een tour van Java naar Bali boeken?

Je kunt je tour in je guesthouse boeken, maar je kunt het ook van tevoren regelen. Een driedaagse tour van Java naar Bali boek je bijvoorbeeld hier.

Bali

Meer lezen over Indonesië?

*Dit artikel bevat een affiliatelink. Hier lees je er meer over.

Ook leuk om te lezen

35 Reacties

Bianca 16 januari 2015 - 15:52

Wat prachtig! Eind dit jaar of begin volgend jaar hoop ik een reis door Indonesie te maken, te beginnen bij Bali, eiland hoppend naar boven, en naar Maleisie. Ga deze post zeker opslaan!

Karlijn 16 januari 2015 - 20:33

Hoi Bianca, dat wordt echt een fantastische reis! Indonesië is bij mij favoriet, maar Maleisië is ook geweldig. Heel relaxed, met prachtige bountyeilanden. Mocht je tips nodig hebben, dan mag je me altijd mailen!

Tikva 16 januari 2015 - 15:55

Om nog maar eens in herhaling te vallen, wat een heerlijke foto’s!
Plus wat is de Bromo groen zeg dat was die bij ons in 2007 echt niet.

Karlijn 16 januari 2015 - 20:31

Thanks Tikva ;) Ik vond het ook heel apart dat het gebied zo groen was. Een jaar later is de Bromo uitgebarsten en zag ik ook alleen maar foto’s van een grijze vlakte op blogs verschijnen. Indrukwekkend, maar al die kleuren vond ik ook een mooi gezicht!

Eva 16 januari 2015 - 15:57

Wauw! Brings back beautiful memories <3

Karlijn 16 januari 2015 - 20:28

Ik kan het me voorstellen, ik vond Indonesië ook geweldig :) !

Sieds | siedsmytravels.nl 16 januari 2015 - 16:26

Mooi Karlijn!! :-) Ik was zelf in 2006 in Indonesië (eerste verre reis.. ;-)) en vond Bromo ook supergaaf, dat mag je niet missen als je op Java bent.. Ben niet bij de ljen-vulkaan geweest helaas, wel op Bali, ook heel mooi! En wat een mooie foto’s heb je weer gemaakt, top! :-D

Karlijn 16 januari 2015 - 20:25

Dank je Sieds! Indonesië is wel een hele mooie bestemming voor een eerste verre reis, met Bromo als een van de hoogtepunten! Ik ben ook een Bali-fan, kan niet wachten om daar dit jaar weer naartoe te gaan :)

Taina 16 januari 2015 - 16:35

Wat een bijzondere route en wat een prachtige foto’s! Ik ben altijd wel in voor iets nieuws dus het lijkt mij een leuke manier om van eilanden te hoppen.

Karlijn 16 januari 2015 - 20:21

Dank je Taina! Het was inderdaad een mooie, snelle manier om van Java naar Bali te komen. Alleen een beetje uitputtend ;)

Kirsten | Travelaar.nl 16 januari 2015 - 16:50

Wat een prachtige foto’s Karlijn! Te mooi ook hoe je vertelt over hoe alles geregeld wordt in dat soort landen.. Erg herkenbaar! Ik zou die regio ontzettend graag willen zien, maar dan wel iets relaxter.. ;)

Karlijn 16 januari 2015 - 20:19

Dank je Kirsten! Het was een prachtige tocht, maar een volgende keer zou ik ‘m ook iets relaxter aanpakken. We hadden zoveel behoefte aan strand en relaxen dat we dachten: nog even hardcore reizen en dan wacht de beloning! Nou, die rust hadden we na dit tripje wel nodig ;)

Robert | Traveljunks 16 januari 2015 - 17:37

Ha ha, dat zijn de leuke dingen van het reizen. Meestal komt het wel goed, hoe weinig vertrouwen je er ook mag hebben ;-) Top foto’s weer!

Karlijn 16 januari 2015 - 20:16

Dank je Robert! Grappig he, hoe alles toch altijd weer goed komt. Hoe chaotisch en ongeorganiseerd het ook is allemaal ;)

Linda 16 januari 2015 - 17:47

Wat een avontuur! Mooi verhaal en ook weer prachtig vastgelegd!

Karlijn 16 januari 2015 - 20:13

Dank je Linda! Het zijn ook zulke fotogenieke plekken :)

Linda 20 januari 2015 - 15:41

Ik ga jouw site niet meer via m’n telefoon bekijken, op de laptop is veel mooier! En doet de foto’s veel meer tot z’n recht komen.

Jenny 16 januari 2015 - 18:51

Mijn favoriete land <3

Bij Ijen werd ik rondgeleid door één van de zwaveldragers. Hij nam me bij de hand en liet en niet meer los. We hadden een heel leuk gesprek. Ik hou van dergelijke bijzondere ontmoetingen!

Karlijn 16 januari 2015 - 20:13

Wat bijzonder, dat maakt een bezoek aan zo’n plek extra speciaal. Ik vond de zwaveldragers opvallend vriendelijk en enthousiast, en dat onder die omstandigheden! Enne…Indonesië is ook een van mijn favorieten ;)

Maire 16 januari 2015 - 21:19

Mooi he, de Ijen vulkaan! Vond het zo bijzonder om te zien! Mooie foto’s heb je ook gemaakt! De Bromo vulkaan was ook erg mooi inderdaad, maar vond het wel heel toeristisch. Wij dachten trouwens in het begin (tijdens het begin van de zonsopkomst) dat de Bromo vulkaan die mooie groene berg was, maar een vriendelijke meneer wees ons er na een tijdje op dat de Bromo vulkaan toch echt die grijze bult ernaast was… Oeps, haha.

Karlijn 16 januari 2015 - 21:39

Hoi Maire, ik vond de Ijen ook heel speciaal! Bij de Bromo was het inderdaad heel druk, maar met een goede reden. Het is zo’n schitterend gebied! Grappig dat jullie ook dachten dat de groene berg de Bromo was, hadden wij ook! Je bent ook geneigd om al die vulkanen als 1 Bromo te zien, maar alleen de grijze bult heet natuurlijk zo ;)

Nanda 17 januari 2015 - 11:15

Zal ik het nog eens zeggen? Wat een mooie foto’s! Zelf heb ik nog niet echt veel vulkanen gezien, deze lijken me echt heel bijzonder. Die kleuren!
En zo reizen van het ene naar het andere eiland… ik heb zo’n hekel aan zulke ferries, vind ik echt doodeng. Maar ik doe het wel. (en ga dan altijd ergens vlak bij een reling staan.

Karlijn 17 januari 2015 - 11:37

Ik blijf het leuk vinden om het horen Nanda ;)! Ik herken helemaal je angst voor ferry’s, ik vind het ook niks. Zeker niet in landen als Indonesië en de Filippijnen, waar er nog wel eens eentje wil zinken. Ik kijk ook altijd hoe ik er zo snel mogelijk af kan komen. Onzin natuurlijk, maar dat geeft me een beter gevoel ;)

Marjolijn 17 januari 2015 - 14:26

Prachtige foto´s Karlijn! Het klinkt als een vermoeiende, maar bijzondere reis van Java naar Bali. Ondanks de tegenslagen en de uitputtingsslag zijn dit toch weer de dingen die je bij blijven. Het samenkomen van minibusjes op een verzamelpunt en het herverdelen van de busjes aldaar ken ik nog van Thailand. Prachtig hoe dat altijd gaat.. :)

Karlijn 18 januari 2015 - 12:09

Hoi Marjolijn, dank je voor je reactie! Het was inderdaad een prachtig tripje dat we niet snel zullen vergeten. Mooi hè, hoe Azië werkt! Je denkt: dat gaat nooit werken, wat een chaos. En dan zit iedereen toch weer in het goede busje naar de juiste plek van bestemming ;)

Marijke 17 januari 2015 - 20:09

Die foto’s zijn adembenemend mooi! Ik zou wel heel vermoeid zijn en vol stress zitten van zo’n geaccidenteerde reis :-) Maar als je dan éénmaal zo’n vulkaan zien, dan zou ik dat meer dan de moeite waard vinden!!

Karlijn 18 januari 2015 - 12:07

Hoi Marijke, de lange reisdagen waren ook echt alle moeite waard! Ik ben fan van vulkanen en deze waren allebei schitterend!

Stéphanie | Expeditie Aardbol 20 januari 2015 - 07:29

Wat een avontuur, dat jullie dat zo aan het eind van de reis nog aandurften ;)! Bromo ziet er prachtig uit, die zou ik ook wel willen beklimmen :)!

Karlijn 20 januari 2015 - 10:39

Hoi Stéphanie, toen we aankwamen op Bali waren we ook echt even uitgereisd ;) Hopelijk ga je de Bromo dit jaar beklimmen, dat moet lukken! Mooi vooruitzicht, zo’n vijfweekse Azië-reis :)

Marcella 26 januari 2015 - 14:57

Klinkt vermoeiend, maar wel als een prachtig avontuur. Je foto’s zijn adembenemend! Ach, als dagenlang relaxen op Bali wacht kan zo’n run best. Zoveel moois móet je wel zien natuurlijk! Ik wil ook graag eens genieten van Indonesië, ik moet mijn man toch ooit eens kunnen overtuigen ;-)

Karlijn 26 januari 2015 - 15:34

Moet toch lukken om hem mee te krijgen ;) Indonesië is waanzinnig mooi en afwisselend! En die vulkanen kun je ook wel op een relaxtere manier zien gelukkig :)

Inna 19 juni 2015 - 16:29

Sama sama betekent zeker geen ” geen probleem”. Verkeerde context ook, het zou moeten zijn “tidak apa-apa”.

Sama-sama zeg je dus als antwoord wanneer een ander “terima kasih” zegt. Dan zou in dit context sama- sama wel “geen probleem” kunnen betekenen

Karlijn 20 juni 2015 - 07:18

Hallo Inna, bedankt voor je reactie! Van onze Indonesische chauffeur op Sulawesi leerden we dat sama sama ‘geen probleem’ betekent, vandaar. Maar bedankt voor je toelichting, ik zal het onthouden voor de volgende keer!

Yvonne 2 september 2017 - 21:41

Heerlijk geschreven! Wat een toestand… maar wat een prachtige vulkanen. Ik ben bezig onze reis naar Indonesië voor te bereiden, maar een tour zoals deze zal ik onze kids (en de andere reizigers) niet aandoen… ik twijfel ook nog over welke eilanden. Flores lijkt me fantastisch, maar Java lijkt me ook zo mooi, zeker als je van het gebaande pad gaat! En dan Sulawesi…

Karlijn 3 september 2017 - 02:52

Het was me het tourtje wel inderdaad, geen aanrader met kinderen ;) Ben benieuwd wat jullie route wordt. Zelf heb ik echt een voorliefde voor Flores, duidelijk boven Java, maar eigenlijk kun je het niet fout doen!

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.