Home Azië Week 15 en 16: van de stranden van Moorea naar de steden van Zuid-Korea

Week 15 en 16: van de stranden van Moorea naar de steden van Zuid-Korea

Door Karlijn

Na nog een paar dagen relaxen op Moorea in Frans-Polynesië vlogen we naar Zuid-Korea. We hadden maar acht dagen in Zuid-Korea en die brachten we door in de grote steden Seoul en Busan. Een heel andere wereld dan het paradijselijke Moorea! Dit is alweer het laatste weekverslag van vier maanden reizen, want morgen vliegen we naar huis. Helemaal klaar voor Nederland zijn we nog niet, maar gelukkig kunnen we terugkijken op een reis vol hoogtepunten.

Zaterdag: de laatste berg verse tonijn op Moorea

Moorea is in alle opzichten een paradijselijke vakantiebestemming en ook het eten is elke dag weer een hoogtepuntje. De verse vis, en dan met name de tonijn, is er geweldig lekker. Onze laatste dag op Moorea nemen we de boot naar Coco Beach, een klein eilandje met een leuk restaurant waar je lekker kunt lunchen. Natuurlijk bestellen we weer tonijn en we genieten er extra van. Thuis betalen we hier weer een kapitaal voor ;)

Zondag: de start van een eindeloze reisdag

Reis je via Auckland naar Frans-Polynesië, dan weet je één ding zeker: de vliegtijden zijn een ellende. Op de heenweg kwamen we om half twee ’s nachts aan op Tahiti, nu vertrekt het vliegtuig om tien over drie ’s nachts. We hebben daarom maar weer het vertrouwde Tahiti Airport Motel geboekt, zodat we van tevoren nog wat kunnen slapen en midden in de nacht alleen nog maar de weg over hoeven te steken naar het vliegveld. De ochtend brengen we door op het strand op Moorea, dan leveren we onze huurauto in en nemen we de ferry naar Tahiti. Dan een taxi naar het motel en dan zit onze Frans-Polynesië-trip erop. Helaas, want dit is het absolute paradijs.

Moorea Frans Polynesië

Maandag: die slaan we over

Terugvliegen naar Auckland betekent dat we de datumgrens over gaan en dat we de maandag eigenlijk overslaan. Eenmaal in Auckland is het even spannend, want we hebben drie uur voor onze overstap naar Seoul. In die tijd moeten we door de paspoortcontrole, onze bagage ophalen, door de douane en opnieuw inchecken voor de vlucht naar Seoul. Gelukkig verloopt alles supersnel en hebben we ruim de tijd. Een hele opluchting, want die vlucht missen was echt niet handig geweest.

Dinsdag: een turbulente vlucht naar Seoul

Voor mijn gevoel zijn de vluchten van Australië/Nieuw-Zeeland naar Azië altijd turbulent en dat is deze keer niet anders. Het is één van de meest onrustige, turbulente vluchten die we ooit hebben gehad en ik ben heel blij als we landen in een zonnig Seoul. Hoewel we nog nooit in Zuid-Korea zijn geweest, voelt de stad meteen bekend. Seoul heeft iets van Tokyo en iets van Taipei en we voelen ons er meteen thuis. Maar eerst gaan we slapen, want ons gevoel voor tijd is helemaal verdwenen.

Woensdag: leuke wijken van Seoul ontdekken

Seoul is een gigantische stad en hoewel er geen wereldberoemde bezienswaardigheden zijn, is er genoeg te doen om je een week bezig te houden. Op onze eerste dag wandelen we door een oude wijk, Bukchon Hanok Village, met traditionele huizen en volop leuke koffietentjes. Daarna lopen we door de wijk Insa-dong, die bekend staat om de vele theehuizen en antiekzaken. Hier eten we ook onze eerste Koreaanse maaltijd. Erg lekker en verrassend, want we weten eigenlijk niets van de Koreaanse keuken. ’s Middags is het tijd voor een bezoek aan de tempel Jogyesa, het paleis Changgyeonggung en de bijbehorende Secret Garden, alle drie erg de moeite waard. We sluiten de dag af met een wandeling langs de Cheonggyecheon Stream, een drukbezocht park langs een beek die dwars door het centrum van Seoul stroomt.

Donderdag: Ward is jarig

Ward is vandaag jarig, maar dat betekent niet dat we rustig aan doen. We beginnen de dag met een bezoek aan de traditionele huizen van Namsangol Hanok Village en maken dan de lange wandeling naar de N Seoul Tower, die hoog boven de stad uittorent. We klimmen naar boven via het groene Namsan Mountain Park en de oude stadsmuur van Seoul, een mooie hike met een schitterend uitzicht over de stad als beloning. Na de afdaling struinen we wat over de Namdaemun-markt met haar smalle steegjes bomvol restaurantjes en dan staat het grootste paleis van Seoul op het programma, Gyeongbokgung Palace. Het is hier erg druk, maar de gebouwen zijn de moeite van het bekijken waard. Aan het eind van de middag is het eindelijk relaxtijd: we lopen naar Ikseondong Hanok Village, een wijkje vol hippe restaurants en cafés. We drinken een biertje op Ward z’n verjaardag in een craftbeer-café en eten lekker Thais. Een prima verjaardag!

Vrijdag: de geweldige foodmarkt Gwangjang

Ihwa Mural Village is de eerste bestemming van de dag. Dit is een oude wijk die tegen een heuvel is gebouwd en waar je volop creatieve muurschilderingen vindt. Erg leuk om even doorheen te dwalen en een heel andere plek dan onze tweede bezienswaardigheid van de dag: het hypermoderne Dongdaedum Design Plaza. Na deze ochtend hebben we trek, dus lopen we naar de Gwangjang Market, de bekendste foodmarkt van Seoul. Dit is echt een superleuke plek, bomvol kramen waar je lokale Koreaanse specialiteiten kunt proeven. Gaaf om te zien en onze enorme kom bibimbap met rijst smaakt geweldig. Aanrader als je naar Seoul gaat!

Gangnam Style

’s Middags nemen we de metro naar de wijk Gangnam, natuurlijk bekend van de hit Gangnam Style. Dit is de duurste wijk van Seoul en je komt hier vooral om eindeloos te winkelen. En om te eten, de twee belangrijkste hobby’s in Seoul. We lopen door verschillende winkelstraten en winkelcentra, bezoeken een mooie tempel (toch nog een beetje cultuur) en nemen dan de metro naar Lotte World Tower. Deze toren is 555 meter hoog en het uitzicht vanaf de top is dan ook fantastisch.

Zaterdag: de eerste dag met alleen maar regen

We hebben allerlei plannen vandaag, maar het weer gooit roet in het eten. We beginnen nog wel aan onze geplande wandeling naar de top van Inwangsan Mountain, maar al snel regent het zo hard dat lopen geen doen meer is. ’s Middags lopen we nog wat door een drijfnat Hongdae, de leuke universiteitswijk van Seoul, maar veel meer zit er vandaag niet in. Behalve een Koreaanse BBQ dan, want dat moet je natuurlijk gegeten hebben als je in Korea bent.

Zondag: met de trein naar kleurrijk Busan

Het weer is vandaag niets verbeterd, maar we zitten toch de hele ochtend in de trein, naar de zuidelijke stad Busan. Busan is een stad met 3,5 miljoen inwoners en staat bekend om haar mooie stranden en omringende bergen. Daar zien we niets van, want het blijft maar moessonachtig regenen. Na aankomst is het even droog, dus nemen we snel de metro en de bus naar het kleurrijke Gamcheon Cultural Village. Deze wijk was ooit een slum, maar studenten besloten de buurt een make-over te geven en de huizen in alle kleuren van de regenboog te schilderen. Tegenwoordig barst het hier van de street art en creatieve zaakjes en de wijk is een feest om doorheen te lopen. En met al die kleuren maken de grijze luchten ook niet meer zoveel uit.

Maandag: de vismarkt van Busan

De moesson blijft maar aanhouden, dus we proberen vandaag zoveel mogelijk overdekte bezienswaardigheden te bezoeken. Te beginnen met de enorme vismarkt van Busan. Ik heb al veel Aziatische markten gezien in mijn leven, maar de hoeveelheden schaal- en schelpdieren die hier te koop zijn, zijn onvoorstelbaar. We lopen een tijdje vol verbazing langs de vele kramen, ons afvragend of er nog wel vis in de zee zit. Na de vismarkt willen we nog wat markten en bezienswaardigheden in het centrum bezoeken, maar het regent zo hard dat we er snel klaar mee zijn. We gaan lunchen in de Lotte Mall en nemen daarna de metro terug naar ons hotel. De finale van Succession staat online en daar hebben we even meer zin in dan zeiknat slenteren door de regen. Sorry Busan!

Dinsdag: de prachtige kusttempel Haedong Yonggungsa

Echt droog is het nog niet, maar we nemen toch de metro en de bus naar de prachtige kusttempel Haedong Yonggungsa. Die willen we niet missen en gelukkig maar, want de tempel is echt de moeite waard. We nemen daarna de bus naar het in Zuid-Korea wereldberoemde strand Haeundae, dat omringd wordt door hoge wolkenkrabbers. Heel sfeervol is het niet, maar het strand zelf is inderdaad best mooi. De enorme mall Shinsegae is onze volgende stop, vanwege het uitgebreide foodcourt. We vinden hier een restaurant met sushi train, dus de lunch is één groot feest. Tot slot brengen we nog wat uurtjes door in het centrum van Busan, want het is toch nog een keer droog geworden. Busan was best aardig, maar door het slechte weer zijn onze plannen hier helaas deels in het water gevallen. Jammer, maar het kan niet altijd meezitten.

Woensdag: terug in zonnig Seoul

We zijn blij dat we een vroege trein terug naar Seoul hebben geboekt. Het is eindelijk weer zonnig en we gaan voor een herkansing van onze wandeling naar Inwangsan Mountain. We checken snel in in ons hotel, nemen de metro naar de Gwangjang Market voor een laatste bibimbap en stappen daarna in de bus naar het startpunt van de wandeling. Het blijkt nog een flinke hike met een klim van 320 meter, maar de uitzichten over Seoul en de oude stadsmuur zijn er dan ook naar. Wat een gave wandeling, zo midden in de stad! Eenmaal weer beneden besluiten we te gaan eten in onze favoriete wijk Ikseondong en dan zit ons verblijf in Zuid-Korea erop.

Naar huis!

Morgen vliegen we naar huis, na vier fantastische maanden reizen. We zijn nog lang niet reismoe en hadden nog prima een paar maanden door kunnen gaan, maar het werk roept weer. En de blog, want de lijst van artikelen die ik wil schrijven over de vele plekken die we bezochten, is eindeloos lang. Dank voor het lezen van mijn weekverslagen de afgelopen maanden, hopelijk was het leuk om ons te volgen!

Mijn eerdere weekverslagen lezen?

Ook leuk om te lezen

18 Reacties

Paul 31 mei 2023 - 18:30

Top!

Susan 31 mei 2023 - 21:06

Goede reis naar Nederland!!

Karlijn 1 juni 2023 - 03:57

Dank je wel Susan!

Angela 14 juni 2023 - 13:17

Het was zeker heel gaaf om te lezen. Stiekem borrelt er alweer een vraag omhoog.. Wanneer komt het volgende week verslag..? 😜

Karlijn 14 juni 2023 - 14:18

Haha, goede vraag! Als het kon zou ik morgen alweer vertrekken. Hopelijk lukt het over een jaar of vier, vijf nog een keer om er weer tussenuit te gaan. Fingers crossed!

Henny Doorenbosch 1 juni 2023 - 00:29

Het zijn 4 enerverende maanden geweest met enorm veel indrukken. Maar goed dat jullie veel foto’s hebben gemaakt. Daardoor kunnen jullie nog fijn nagenieten. Vooral de beschrijvingen van de onderdelen vsn de reis hebben op mij een diepe indruk gemaakt.

Karlijn 1 juni 2023 - 04:18

Het waren inderdaad vier prachtige maanden! Superleuk dat je hebt meegelezen en zo vaak hebt gereageerd. Dank je wel!

Ellen 1 juni 2023 - 12:24

Mooi dat jullie zo genoten hebben! Jullie hebben dan ook een prachtige, lange reis gemaakt. Ik heb jullie verslagen altijd met veel belangstelling gelezen. Zelf ben ik sinds begin deze week ook weer op reis. Weer naar China. Ik ga in de provincies Sichuan en Qinhai rondreizen. Momenteel in de stad Chongqing. Alles is weer normaal in China. Alleen nog geen enkele westerse toerist gezien en dat vind ik prima.

Karlijn 2 juni 2023 - 08:31

Wat fijn dat je weer op reis bent, en terug in China zelfs! Apart om daar nu zonder Westerse toeristen te reizen, maar eigenlijk heel fijn juist. Maakt het toch extra bijzonder om weer terug te zijn. Dank voor het lezen van mijn verslagen en je leuke reacties, en geniet enorm van China!

Denise 1 juni 2023 - 14:09

Haha, nooit geweten dat Gagnam style daar vandaan kwam.
Wat een fotogenieke plekken zitten ertussen; vooral Gamcheon Cultural Village spreekt me aan, maar de reis lijkt me sowieso fantastisch. Jammer dat het erop zit, maar wauw, 4 maanden klinkt heeeeel aantrekkelijk. Je hebt in elk geval veel moois om op terug te kijken èn nog te laten zien.

Karlijn 2 juni 2023 - 08:29

Het was inderdaad weer een schitterende reis! Ik vond Gamcheon Cultural Village ook heel leuk, ook om te fotograferen. Hoe meer kleur, hoe beter ;)

Tikva 1 juni 2023 - 22:43

Fijne terugreis! Leuk om mee te lezen

Karlijn 2 juni 2023 - 08:29

Dank je wel! We zijn weer veilig geland :)

Lotte 3 juni 2023 - 14:33

Prachtige reis alweer om mee te volgen – zo gevarieerd ook! Ben benieuwd naar je hoogtepunten of favorieten van deze trip :-) Jullie komen alvast met mooi weer thuis, dat maakt hopelijk de aanpassing naar opnieuw in NL zijn, wat aangenamer!

Karlijn 4 juni 2023 - 12:19

Dat mooie weer helpt inderdaad! Mijn favorieten van deze trip waren Noord-Oman, de Ha Giang Loop in Vietnam en de cruise naar de Marquesas, denk ik. En dan die cruise als absolute topper, want dat was één van de gaafste dingen die we ooit hebben gedaan :)

Hennie 4 juni 2023 - 10:31

Karlijn, bedankt dat je ons weer mee op reis heb genomen. Ik heb er van genoten.

Malou 7 juni 2023 - 21:18

Hè wat jammer dat jullie weer thuis zijn. ;-) ik ga de weekverslagen missen!
Gave ervaring ook, Zuid-Korea.

Karlijn 8 juni 2023 - 08:54

Ik vind het zelf ook jammer, haha! Superleuk dat je mijn verslagen hebt gelezen de afgelopen maanden :)

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.