Home Afrika De ultieme reisroute voor Egypte: een rondreis van twee weken

De ultieme reisroute voor Egypte: een rondreis van twee weken

Door Karlijn

Onze rondreis Egypte was één van de meest indrukwekkende reizen die we ooit hebben gemaakt. We vergaapten ons aan de piramides van Gizeh en aan de indrukwekkende Vallei der Koningen in Luxor. We voeren in een traditionele felucca over de Nijl, deden een foodtour en trokken de woestijn in. Een Egypte-reis is een trip vol hoogtepunten. Ben je op zoek naar de ultieme reisroute voor Egypte, voor een rondreis van twee weken? Deze route vond ik ideaal.

Rondreis Egypte: twee weken langs de mooiste bezienswaardigheden

Dag 1: vlucht naar Cairo

We vliegen rechtstreeks met EgyptAir van Amsterdam naar Cairo, waar we ’s avonds aankomen. We hebben onze individuele rondreis Egypte van twee weken geregeld bij Kingfisher Tours en één van hun medewerkers staat al voor de paspoortcontrole op ons te wachten. Hij regelt razendsnel onze visa, we lopen de aankomsthal in en worden meteen opgepikt en naar ons hotel gebracht. We verblijven deze nacht aan de rand van Cairo, niet ver van de piramides, in Oasis Hotel.

Sfinx Egypte

Dag 2: de piramides van Gizeh, Sakkara en Dahshur

We beginnen de dag vroeg, met een bezoek aan de Piramides van Gizeh. Dit zijn natuurlijk de bekendste bezienswaardigheden van Egypte, die nooit in je planning mogen ontbreken. Het kan gebeuren dat dit soort overbekende bezienswaardigheden tegenvallen, maar ik krijg kippenvel bij de eerste aanblik van deze kolossen. Zo geweldig om ze eindelijk in het echt te zien. We nemen alle tijd om de piramides van alle kanten te bekijken en bezoeken natuurlijk ook de indrukwekkende Sfinx. Na dit bezoek rijden we Cairo uit, om de piramides van Sakkara en Dahshur te bewonderen. Ward besluit de piramide van Dahshur in te gaan, ook omdat daar verder niemand is. Bij Gizeh staat er vaak een rij om de piramide in te kunnen. Ik probeer het ook, maar ik vind die smalle gangen veel te benauwd. Na de lunch bezoeken we Sakkara, met de piramide van Djoser en onze eerste kennismaking met het gedetailleerde Egyptische beeldhouwwerk.

woestijn El Fayoun walvisskeletten

Dag 3: reisroute Egypte: naar de El Fayoum-woestijn en de walvisskeletten

Tijd om Cairo te verlaten en de woestijn in te trekken. We rijden naar de El Fayoum-woestijn, waar maar heel weinig reizigers komen, maar wat echt de moeite waard is. De chauffeur van onze 4WD-jeep racet over de zandduinen, we zien flamingo’s, gave rotsformaties en de ruïnes van een eeuwenoude Griekse nederzetting. Hoogtepunt is Wadi Al-Hitan, waar enorme, miljoenen jaren oude walvisskeletten liggen. Perfect bewaard gebleven en heel surrealistisch om te zien. Er is een mooie wandelroute van drie kilometer uitgezet langs alle skeletten en fossielen. Slapen doen we in het kleine Zowara Camp, met leuke bungalowtjes en basic voorzieningen. Een ideale plek om de zonsondergang in de woestijn mee te maken.

Cairo Egypte

Dag 4: terug naar Cairo en de Islamitische wijk in

In een kleine drie uur rijden we terug naar Cairo, om wat meer van de stad te kunnen zien.  De eerste stop: het Egyptisch Museum, wat ook een must is als je niet van musea houdt. Momenteel wordt hard gewerkt aan de verhuizing naar het gloednieuwe Egyptisch Museum bij de piramides, maar ik vond de oude locatie heel bijzonder. Het museum is een enorme schatkamer en je kunt er dagen rondlopen zonder alles gezien te hebben. Alleen de schatten van Toetanchamon zijn al fantastisch. Na dit bezoek neemt onze gids ons mee naar zijn favoriete koshari-restaurant, zodat we het nationale Egyptische gerecht kunnen proeven. Lekker! De rest van de middag brengen we door in de Citadel en de Mohammed Ali-moskee, de Islamitische wijk en de souk  Khan El-Khalili. Dat deel van Cairo vond ik geweldig, alles wat je je voorstelt bij het Midden-Oosten.

Hotel Cairo: we slapen in het Zayed Hotel in Cairo, met een prima locatie in een rustige wijk.

Bezienswaardigheden Egypte: naar het zuiden van het land

Dag 5: foodtour en trein naar Aswan

’s Ochtends nemen we een taxi naar de Koptische wijk van Cairo om daar de Hangende Kerk, de St. Sergius-kerk en de Ben Ezra-synagoge te bezoeken. De sfeer is hier totaal anders dan in het chaotische Islamtische deel van Cairo en het is leuk om de verschillen te zien. ’s Middags doen we een hele leuke foodtour van Bellies en Route, waar ik deze uitgebreide blog al over schreef. ’s Avonds nemen we met volle magen de nachttrein naar Aswan. We hebben een tweepersoons coupé en we slapen best goed. Treinreizen is altijd fijn en zo’n nachttrein vind ik altijd iets speciaals hebben. De volgende ochtend sta je vaak in een heel andere wereld. In dit geval komen wij aan in het Nubische deel van Egypte, niet ver van de grens met Sudan.

tempel Abu Simbel

Dag 6 reisroute Egypte: de indrukwekkende tempels van Abu Simbel

Op het station van Aswan staat onze chauffeur al te wachten, want we rijden meteen door naar Abu Simbel. Dat is een saaie tocht van drie uur dwars door de woestijn, met als enige onderbreking een koffiestop bij een drukbezocht cafeetje langs de weg. Je moet er iets voor over hebben om Abu Simbel te zien en ik vond deze tempels alle moeite meer dan waard. De enorme beelden van farao Ramses II zijn enorm indrukwekkend en wij hadden het hele complex vrijwel voor onszelf. De meeste mensen bezoeken Abu Simbel bij zonsopgang en dan is het er verschrikkelijk druk. ’s Avonds gingen we terug voor de sound & lightshow. Dat hoefde van ons niet zo, maar de locals reageerden zo geschokt toen we dat zeiden, dat we toch maar besloten te gaan. Gelukkig, want deze show is  heel mooi om mee te maken.

Hotel Abu Simbel: de Nubische Eskaleh Ecolodge. Een grote aanrader als je naar Abu Simbel gaat. De huisjes zijn mooi en traditioneel ingericht en het eten is er uitstekend.

Isis tempel Aswan

Dag 7: de bezienswaardigheden van Aswan

’s Ochtends rijden we alweer op tijd terug naar Aswan, om de drie bekendste bezienswaardigheden van Aswan te bezoeken. Dat zijn de Onvoltooide Obelisk, de Highdam en de Isis-tempel, waar je met een bootje naartoe vaart. Zeker de tempel is geweldig om te zien.

Meer lezen over Aswan? In deze blog vind je al mijn tips.

Hotel Aswan: Bet el Kerem Guesthouse. Dit is een gezellig guesthouse met dakterras, aan de andere kant van de rivier. Vlakbij vaart de hele dag een lokaal ferrybootje, waarmee je zo in de stad bent.

klooster Sint Simeon

Dag 8: kamelentocht naar Sint Simeon en de souks van Aswan

We worden opgepikt door onze Nubische gids en zijn zoon, voor een kamelentocht naar Sint Simeon. Het is maar een half uurtje kameelrijden naar het klooster, maar ik vind kameelrijden echt niet leuk. In Marokko hebben we het ook gedaan en toen vond ik het ook niks, dus een derde keer komt er zeker niet. Die dieren zijn veel te hoog en ik ben als de dood dat ze opeens gaan rennen. Maar het klooster is prachtig en wederom zijn er vrijwel geen andere bezoekers. ’s Middags nemen we de boot naar Aswan, waar we rustig door de souks wandelen.

Elephantine Island Aswan

Dag 9: een heerlijke dag op Elephantine Island

Midden in Aswan, in de Nijl, ligt Elephantine Island. Dat gaan we vandaag bekijken samen met onze Nubische gids Mohammed. Mohammed blijkt een ongelofelijk vriendelijke man en hij laat ons zijn hele geboortedorp zien. We drinken thee bij een vriend, bekijken de gekleurde huisjes op het eiland en lunchen bij een tante van Mohammed. Er zijn ook verschillende mooie archeologische opgravingen en tempels die we bekijken en we maken een prachtige boottocht over de Nijl. Elephantine Island is één van mijn favoriete plekken in Egypte.

Dag 10: traditionele feluccatocht Egypte

Het hoort natuurlijk op je reisroute voor Egypte te staan: een feluccatocht over de Nijl. We varen ’s ochtends vroeg uit op de traditionele zeilboot en we genieten enorm van de mooie tocht. Zo’n feluccatocht is vrij basic, maar de ervaring maakt het gebrek aan voorzieningen helemaal goed.

In deze blog lees je alles over onze feluccatocht over de Nijl.

Dag 11: de tempels van Kom Ombo en Edfu

Na een prima nacht op de boot en een goed ontbijt, varen we naar de eindbestemming van de zeiltocht. Aan de kant van de weg staat een nieuwe chauffeur alweer keurig op ons te wachten. Hij brengt ons vandaag via de tempels van Kom Ombo en Edfu naar Luxor. We kregen maar geen genoeg van de tempels in Egypte. Het is onvoorstelbaar hoe die enorme bouwwerken ooit gebouwd zijn en hoe al die details bewaard zijn gebleven. Gedetailleerd beeldhouwwerk, inscripties, tekeningen, kleuren: het is er allemaal nog en al die overblijfselen vertellen samen een compleet verhaal over de Egyptische Oudheid. Ik vond het overweldigend.

hotel Luxor

Hotel Luxor: Al Bairaet Hotel. Over dit kleinschalige, sfeervolle hotel ben ik dolenthousiast. Het is een guesthouse met geweldige huisjes plus kleine tuin, een goed restaurant en een toplocatie aan de Nijl. Er is zelfs een zwembad en de medewerkers zijn zonder uitzondering enorm vriendelijk. Topaccommodatie!

bezienswaardigheden Luxor

Dag 12: de vele bezienswaardigheden van Luxor

Luxor is natuurlijk het paradijs voor liefhebbers van archeologie en we vertrekken vandaag al vroeg naar de Vallei der Koningen. We willen er graag als één van de eerste bezoekers zijn en dat lukt. In de Vallei der Koningen liggen de tombes van de farao’s en je kunt er per keer drie bezoeken. Ik had ze ook best allemaal willen zien, want je weet niet wat je meemaakt. De binnenkant van de tombes zijn grotendeels intact, zodat je alle schilderingen, kleuren en beeldhouwwerken nog perfect kunt bekijken. Ontzettend gaaf! Na dit hoogtepunt bezoeken we de tempel van Hatsjepsut (ook prachtig) en het ambachtsliedendorp Deir el Medina. Hier liggen de tombes van de ambachtslieden die aan de koninklijke tombes werkten en ook hier vind je prachtige schilderingen en beelden, die laten zien hoe het leven van deze mensen eruit zag. Na een stop bij de Memmon-kolossen lunchen we bij een lokale familie en wandelen we daarna terug naar het centrum van Luxor.

Meer lezen over de bezienswaardigheden van Luxor? Lees dan deze blog.

Karnak Luxor tempel

Dag 13 reisroute Egypte: de Karnak-tempel en de Luxor-tempel

Ook voor de Karnak-tempel zijn we vroeg (zeven uur), maar dat is helaas nog niet vroeg genoeg. Er staan al heel wat tourbussen geparkeerd en het is dan ook een stuk drukker dan we gehoopt hadden. Ondanks dat is de Karnak-tempel fantastisch, samen met Abu Simbel mijn favoriete bezienswaardigheden van Egypte. De Luxor-tempel in het hart van de stad is ook indrukwekkend, met enorme beelden bij de ingang. ’s Middags maken we een fietstocht door Luxor, naar het dierenziekenhuis, om te zien hoeveel goed werk daar wordt gedaan. Een geweldige dag!

Dag 14: terug naar huis

’s Ochtends nemen we een binnenlandse vlucht naar Cairo en vliegen we door naar Amsterdam.

Praktische tips Egypte

Rondreis Egypte organiseren

Wij hebben onze Egypte-reis door Kingfisher Tours laten regelen. Ik had geen zin om ter plekke van alles te moeten organiseren en onderhandelen en bij Kingsfisher Tours kun je je hele individuele rondreis op maat laten maken. Kingfisher Tours is van de Nederlandse Miriam en haar Egyptische man Bakr en zij wonen zelf in Luxor. Ze kennen het land dus door en door. Onze hele reis was perfect geregeld, met leuke, kleinschalige hotels, uitstekende gidsen met veel kennis en goed vervoer. Een heel fijne manier van reizen.

feluccatocht Egypte

Vervoer Egypte

Wij reisden het grootste deel van onze reis met een auto met chauffeur, maar we namen ook de nachttrein en een traditionele felucca-zeilboot. Ik vond de auto ideaal, omdat je dan makkelijk bij de mooiste bezienswaardigheden van Egypte terecht komt en ook makkelijk off the beaten track kunt gaan.

Beste reistijd voor Egypte

Het voor- en het najaar zijn de beste reistijd voor Egypte. Wij waren er zelf in maart, net voor het voorjaar dus, en ook dat was een prima reistijd. Het was nog niet te warm en daarmee ideaal om alle bezienswaardigheden in Egypte te bekijken.

Vooroordelen en veiligheid Egypte

Er heersen nogal wat vooroordelen over Egypte. Over het eten en de kans op voedselvergiftiging bijvoorbeeld, en over opdringerige verkopers. Wij vonden het allemaal erg meevallen en ik heb deze blog geschreven om uit te leggen waarom: Survivalguide Egypte: tips voor een geslaagde Egypte-reis. Daarin ga ik ook in op de vraag ‘is Egypte veilig?’.

*Dit artikel bevat affiliatelinks. Hier lees je er meer over.