Home Europa Wandelen in Saastal: huttentocht voor beginners in Zwitserland

Wandelen in Saastal: huttentocht voor beginners in Zwitserland

Door Karlijn

Ga je een huttentocht in Zwitserland lopen, dan zijn er talloze routes om uit te kiezen. Ik wandelde vier dagen door de bergen rond het Saastal, één van de mooiste gebieden die ik heb bezocht in Zwitserland. Het gebied heeft alles wat je van de Alpen verwacht: groene valleien, dorpjes met mooie oude huizen en hoge bergpieken met witte gletsjers. Deze vierdaagse huttentocht voor beginners is enorm afwisselend en brengt je op schitterende plekken hoog in de bergen.

Huttentocht Zwitserland van vier dagen: onze wandelroute

De heenreis naar het Saastal in Zwitserland

Je kunt prima met de trein naar Zwitserland reizen en je bent dan een dag onderweg. Wij stapten op in Utrecht en reisden via Frankfurt naar Basel in Zwitserland. Met lokale treinen en bussen kwamen we ’s avonds rond zeven uur aan in het dorpje Saas-Almagell, waar we overnachtten in het mooie Hotel Kristall-Saphir. Nog even wat luxe voordat we aan onze huttentocht begonnen!

Kaart van het Saastal

Op onderstaande kaart heb ik zwart onderstreept naar welke plekken wij toegelopen zijn. De complete kaart is te downloaden op de website van Saas-Fee.

Kaart huttentocht Saas-Fee

Huttentocht dag 1: van Saas-Grund naar Berghütte Hohsaas

• Afstand: zes kilometer
  • Hoogtemeters: 900 meter stijgen
  • Wandelduur: drie tot 3,5 uur

Vandaag ging onze huttentocht in Zwitserland echt van start. Een busritje van een paar minuten bracht ons naar het dorp Saas-Grund, waar de wandeling begon. De eerste wandeldag was niet lang (zes kilometer maar), maar we moesten wel 900 hoogtemeters maken. Een beetje rustig beginnen dus, zeker omdat de klim meteen start en eigenlijk niet meer ophoudt. De eerste kilometers liepen we vooral door mooie dennenbossen, met tussendoor uitzicht op de besneeuwde pieken. Zodra we de bossen verlieten, wachtten overal om ons heen prachtige vergezichten. En daarvoor maakten we natuurlijk een huttentocht!

Lunchen in Kreuzboden

Ons eerste doel van de dag was Kreuzboden, waar we lunchten bij de Fletschhorn Stübli & Lounge. Die ligt op 2400 meter hoogte en je hebt hier bij helder weer een schitterend uitzicht over de bergen rond het Saastal. Na de lunch wandelden we nog even rond een mooi meertje en vervolgens namen we de kabelbaan van Kreuzboden naar Berghütte Hohsaas. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om ook dit stuk te lopen, maar dan moet je nog een keer ruim 700 meter klimmen. Dat is voor de meeste mensen teveel en het ritje met de kabelbaan is ook een spektakel op zich.

Foto is gemaakt door Rein Rijke/Zout Fotografie

Overnachten in Berghütte Hohsaas

Eenmaal boven zie je Berghütte Hohsaas vrijwel meteen liggen en dit was meteen het hoogtepunt van onze huttentocht in het Saastal. De ligging van deze hut is fantastisch: op 3100 meter hoogte, midden tussen de bergen van 4000 meter. De gletsjers rond het Saastal schitterden in de zon en de besneeuwde pieken reikten zover ik kon kijken. Geweldig! De hut zelf is gezellig. Het restaurant heeft enorme ramen met panoramisch uitzicht, op het terras is het heerlijk toeven en de slaapzalen hebben prima stapelbedden. Wij sliepen op een kamer voor acht personen, met gedeeld sanitair op de gang. Douchen kan in deze hut, maar de tijden waarop het mogelijk is zijn wel beperkt.

Wandeling vanaf Berghütte Hohsaas

Vanuit de berghut kun je nog een mooie wandeling naar boven maken. Wij waren hier half juni en toen lag er helaas nog erg veel sneeuw, waardoor niet het hele pad toegankelijk was. De zonsondergang vanaf de hut is trouwens geweldig, dus zorg dat je dan buiten staat!

Huttentocht dag 2: van Berghütte Hohsaas naar Berghotel Almagelleralp

• Afstand: 11 kilometer
  • Hoogtemeters: 900 meter afdalen
  • Wandelduur: ongeveer vijf uur, inclusief lunch

De Berghütte Hohsaas ligt op 3100 meter en dat is best hoog als je niet echt geacclimatiseerd bent. Ik sliep dan ook niet best die eerste nacht, maar gelukkig kreeg ik meteen weer energie toen ik de bergen in de zon zag liggen. De tweede dag van onze huttentocht in Zwitserland begon met de wandeling terug naar Kreuzboden. Het stuk dat we gisteren met de kabelbaan hadden gedaan, legden we nu te voet af. Het was fantastisch: het eerste stuk liepen we door een sneeuwveld, met om ons heen ruige rotsen. Na een minuut of twintig was het pad weer sneeuwvrij en wandelden we zo door naar de Weismieshütte voor koffie en iets lekkers. Met onderweg nog wel een stop bij verschillende bergmarmotten, die nieuwsgierig uit hun holletjes kwamen gekropen.

Eerste foto hieronder is gemaakt door Rein Rijke/Zout Fotografie

Wandelen naar Berghotel Almagellerap

Bij Kreuzboden sloegen we links een pad in richting Berghotel Almagelleralp. Het pad leidde langs ruige bergen en de uitzichten op het Saastal waren hier weer geweldig. Af en toe moesten we wat klauteren over stenen, maar het pad was verder in prima staat. Onderweg picknickten we ergens op een mooie plek, met het lunchpakketje dat we in de Hohsaashütte hadden meegekregen. Lunchen in een hut is lekker, maar een broodje eten in het gras tussen de bergen is ook niet te versmaden.

Huttentocht Zwitserland: prachtige locaties

Na een paar uur wandelen zagen we in de verte onze berghut liggen. Het was maar een stipje in een enorme vallei met een riviertje, dennenbomen en grote rotsblokken, met op de achtergrond uiteraard weer besneeuwde bergen. We liepen verder naar beneden en kwamen tegen een uur of drie in de hut aan. Tijd voor een welverdiend biertje op het terras! Dit was wel een huttentocht voor beginners, maar dat betekent niet dat het soms niet hard werken was.

Slapen in een lager

Berghotel Almagelleralp is een gezellige berghut, met vriendelijke eigenaren en prima eten. Er is een leuk terras en ook binnen zit je prima. Er zijn warme douches en slaapzalen met lagers. Dat zijn bedden met meerdere matrasjes naast elkaar. Redelijk intiem als je naast iemand ligt die je niet kent, dus houd daar rekening mee.

Kamers berghutten Zwitserland

Huttentocht dag 3: van Berghotel Almagelleralp naar de Brittania-Hütte

Het was de bedoeling dat we vandaag naar de Brittania-Hütte zouden lopen. Best een pittige dag: een uur afdalen en vervolgens vier uur klimmen naar de hut, die op ruim 3000 meter hoogte ligt. Op dag 4 zouden we dan teruglopen naar Saas-Fee in het dal. Een hele gave route, want de locatie van de berghut is spectaculair. Maar helaas: er lag half juni nog te veel sneeuw en de hut bleef langer dicht dan gepland. We moesten onze plannen dus aanpassen.

Alternatieve route huttentocht Saastal: van Berghotel Almagelleralp naar Saas-Fee

• Afstand: 18,5 kilometer
  • Wandelduur: zes uur

Na al dat afdalen van de dag ervoor voelde ik mijn bovenbeenspieren wel, maar dat mocht de pret niet drukken. Na een ontbijtje op het zonnige terras hees ik mijn rugzak op mijn rug. Op pad maar weer! We liepen verder naar beneden richting het dal, via de Höhenweg Almagelleralp. Ik dacht dat dit een wat saaiere wandeling zou worden, maar het tegendeel was waar: we wandelden via de avontuurlijke Erlebenisweg, compleet met wiebelende hangbruggen en steile trappen over smalle paadjes. Superleuk, al moet je geen hoogtevrees hebben. We eindigden dit eerste deel van de wandeling bij de Furggstalden-stoeltjeslift naar Saas-Almagell. Je kunt met de lift naar beneden, maar je kunt ook met een trotti, een step, de bochtige weg af scheuren (of in mijn geval, sukkelen ;). Superleuk! Je rugzak gaat wel mee met de stoeltjeslift en die pik je beneden weer op, op de plek waar je ook je step inlevert.

De horizontale foto’s hieronder zijn gemaakt door Rein Rijke/Zout Fotografie

Huttentocht voor beginners: van Saas-Almagell naar Saas-Fee

Vanaf de stoeltjeslift is het drie kilometer lopen naar Saas-Fee, over een weg die langzaam omhoog loopt. In het gezellige Saas-Fee lunchten we uitgebreid bij Arvu-Stuba en daarna checkten we in bij ons hostel, wellness Hostel4000. Dit was het meest luxe hostel waar ik ooit geslapen heb, met vierpersoonskamers en eigen badkamers.

Wandelen naar Cafe Alpenblick

We waren nog niet uitgewandeld voor vandaag en gelukkig kun je rond Saas-Fee een groot aantal wandelroutes volgen. We kozen voor de hike naar Cafe Alpenblick, een gezellige hut met wederom geweldige uitzichten. Het gebied rond Saas-Fee is echt prachtig. We zagen onderweg talloze bergmarmotten, overal om ons heen staken bergtoppen boven de wolken uit en de gletsjers waren indrukwekkend. In twee uur liepen we van Saas-Fee naar Cafe Alpenblick en weer terug en toen hadden we ruim 18 kilometer in de benen. Tijd om te eten en te slapen.

Dag 4: via het Gletschjerlehrpad naar de Gletschergrotte

In de oorspronkelijke planning waren we de laatste dag van onze huttentocht van vier dagen van de Brittania-Hütte naar Saas-Fee gelopen, om vanuit daar terug te reizen naar Nederland. Maar aangezien we al in Saas-Fee waren, maakten we vanuit het dorp weer een mooie hike. Keuze genoeg! In een paar uur liepen we van Saas-Fee via het Gletschjerlehrpad naar de Gletschergrotte, een sfeervolle hut waar je koffie kunt drinken of kunt lunchen. Je moet een beetje klimmen tijdens deze hike, maar de uitzichten over de gletsjers zijn schitterend. Het is wel schrikken als je de foto’s ziet van de gletsjers honderd jaar geleden. Je weet dat ze smelten, maar de foto’s maken pijnlijk duidelijk hoe snel dit proces gaat. Na de wandeling wachtte de terugreis naar huis. Alle tijd om in de trein bij te komen na een prachtige huttentocht in Zwitserland.

Gletsjer Saas-Fee Zwitserland

ZO REGEL JE JE HUTTENTOCHT

Als je voor het eerst een huttentocht gaat maken, zijn er best wat praktische zaken waar je rekening mee moet houden. In dit artikel vind je alle antwoorden op de meest gestelde vragen en lees je precies hoe je je huttentocht kunt regelen en voorbereiden.

Hoe reis je naar het Saastal in Zwitserland?

Wij reisden van Utrecht naar Zwitserland met de trein. Onze heen- en terugreis zagen er net wat anders uit: De heenweg:

• De heenweg: Utrecht-Frankfurt-Basel-Bern-Visp. In Visp namen we bus naar Saas-Grund en vervolgens een bus naar Saas-Almagell, waar we de nacht voor de start van de huttentocht sliepen.
  • De terugweg: we namen de bus van Saas-Fee naar Visp. Vervolgens hadden we een rechtstreekse trein naar Frankfurt, waar we overstapten op de trein richting Utrecht en Amsterdam.

Kijk voor meer informatie op NSInternational.com.

Met trein naar Zwitserland

Tip! Als je in Zwitserland met het openbaar vervoer wilt reizen: koop de Swiss Travel Pass om onbeperkt de bus en trein te kunnen pakken.

Voor meer informatie over het maken van huttentochten

Zonsondergang Zwitserland

Ook leuk om te lezen

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.