Home Duitsland Op verrassingsreis met srprs.me: stedentrip Trier

Op verrassingsreis met srprs.me: stedentrip Trier

Door Karlijn

Ik heb de touwtjes graag stevig in handen. Als ik op reis ga, dan plan ik mijn trip van tevoren en zoek ik alvast uit welke bezienswaardigheden ik wil bekijken en waar ik wil eten. Een verrassingstrip past dus niet direct bij mij. Dacht ik! Afgelopen weekend mocht ik namelijk op srprs.me-roadtrip, waarbij de bestemming pas net voor vertrek onthuld werd. De bestemming: een stedentrip Trier in Duitsland. Een stad die helemaal niet op mijn rader stond, maar waar we een enorm leuk weekend doorbrachten.

srprs.me wil reizigers graag uitdagen om hun reisgids weg te gooien, onbevangen aan een reis te beginnen en niet alles helemaal uit te plannen. Zo loop je vanzelf tegen de meest onverwachte plekken, leukste eettentjes en mooiste ervaringen aan. Je kunt bij srprs.me verschillende soorten trips boeken: vliegreizen, treinreizen, roadtrips met meerdere bestemmingen of korte trips van twee of drie dagen. De bestemming is altijd onbekend, maar je kunt wel aangeven welke steden of plaatsen je uit wilt sluiten.

srprs.me

Op verrassingsreis met srprs.me

Toen srprs.me me vroeg of ik een roadtrip wilde uittesten, zei ik meteen ja. Ik ben normaal gesproken echt een planner en ik was nog nooit eerder op verrassingsreis geweest. Bovendien leek het me leuk om een onbekende bestemming vlakbij huis te ontdekken, aangezien ik het meestal ver weg zoek. In de week voor vertrek downloadde ik de app van srprs.me en wachtte ik op aanwijzigingen. Een teller bouwde spanning op, en telde af naar de eerste aanwijzing. Een paar dagen van tevoren verscheen de weersvoorspelling, maar verder niets. De rijrichting zou pas vrijdagnacht onthuld worden.

App srprs.me onthult bestemming

Zaterdagochtend opende ik snel de app. De rijrichting was bekend: Bitburg in Duitsland. Nooit van gehoord! Een paar tellen later volgde de eindbestemming: Trier. Daar had ik wél van gehoord en ik was meteen enthousiast. Ik heb vrijwel niets van Duitsland gezien en Trier leek me prachtig. Snel inpakken en wegwezen dus. Onze accommodatie werd intussen ook onthuld (het mooie designhotel BECKERS), ik gooide Google Maps aan en rijden maar. Onderweg kreeg ik het toch een beetje op mijn heupen, want ik wilde meteen alle bezienswaardigheden van Trier opzoeken en restaurants kiezen. Dat is juist niet het idee van een verrassingsreis, dus ik hield het bij een leuke lunchplek en bij de wetenschap dat Trier blijkbaar veel Romeinse ruïnes heeft. srprs.me mailde me intussen een lijstje met leuke bezienswaardigheden in Trier toe, dus we zouden er best uitkomen.

Stedentrip Trier

Eten bij sterrenrestaurant BECKERS

En dat was ook zo. In een kleine drie uur reden we naar Trier en dat bleek een verrassend leuke stad. Ons hotel was mooi en we konden meteen reserveren voor het twee sterren Michelin-restaurant BECKERS dat bij het hotel hoorde. Er was een speciaal Valentijnsmenu voor 65 euro per persoon en dat konden we niet laten liggen. We hadden nooit eerder bij een restaurant met Michelinsterren gegeten, dus dit was een mooie kans.

Bezienswaardigheden Trier: zeker doen en zien

Trier is de oudste stad van Duitsland en ligt aan de Moezel. Het centrum bestaat uit mooie pastelkleurige pandjes, kerken, Romeinse overblijfselen en leuke restaurantjes. Tijdens onze stedentrip Trier deden wij het volgende:

• Lunchen bij Baløtt Coffee & Factory. Echt een aanrader! Ze hebben hier goedgevulde wraps, lekkere koffie en prima chai latte. Het café heeft een klein terras en het weer was lekker genoeg om daar te lunchen. 15 graden en zon in februari, wat een luxe.
  • We wandelen door de kleurrijke straten van Trier, met als hoogtepunt de prachtige Hauptmarkt, het centrale plein van de stad.
  • Ook de imposante Dom van Trier stond op ons programma. Deze enorme kathedraal heeft ook een mooie binnenplaats met fotogenieke bogen.
  • Natuurlijk liepen we naar de Porta Nigra, de beroemde Romeinse poort van Trier, die dateert uit het jaar 180. De poort staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.
  • Nog zo’n Romeinse bezienswaardigheid zijn de Kaiserthermen, een groot complex van badhuizen midden in de stad. Ook deze baden staan op de UNESCO-lijst en hoewel ze bij ons in de steigers stonden, zijn ze indrukwekkend om te zien.
  • Het Romeinse Amfitheater van Trier is ook een bezoek waard. Het ligt net buiten het centrum, niet ver van het hotel waar we verbleven.
  • We wandelden naar de Moezel, waar een pad langs het water leidt. Je hebt een mooi uitzicht over het water en op de kleurrijke dorpen aan de overkant.

Een roadtrip Luxemburg

’s Avonds stond ons sterrendiner op het programma en dat was een enorm succes. Zo lekker en bijzonder! Van tevoren hadden we niet kunnen bedenken dat we tijdens ons verrassingstripje in zo’n toprestaurant zouden eten. De volgende ochtend begon met een heel goed ontbijt. In Trier zelf hadden we alles wel gezien, dus besloten we via Luxemburg naar huis te rijden. Luxemburg is altijd een goed idee en Echternach ligt op maar een half uur rijden van Trier. Luxemburg-stad is maar een uur rijden, dus ook daar ben je zo. In Echternach liepen we door de mooie straten en dronken we koffie bij een bakkertje. Een prima afsluiting van een bijzonder fijn weekend.

Ook op verrassingstrip met srprs.me? Gebruik deze kortingslink!

Ik vond het heel leuk om op verrassingsreis te gaan. Zelf had ik niet snel aan Trier gedacht qua bestemming, dus het was erg leuk om de stad zo onverwachts te leren kennen. Van verschillende lezers kreeg ik bericht dat ze srprs.me wel eens cadeau hadden gedaan aan familie of vrienden en ook dat vind ik een geweldig idee. Lijkt het je leuk om ook op verrassingstrip te gaan met srprs.me? Dan kun je via deze kortingslink van srprs.me €30 korting krijgen op roadtrips, bij een minimale besteding van €150. De link is geldig t/m 31 maart 2020.

Meer lezen over Duitsland?

*Dit artikel bevat een affiliatelink. Hier lees je er meer over.

*Ik ging op uitnodiging van srprs.me op verrassingsreis, maar natuurlijk geef ik in deze blog alleen mijn eigen mening.