Home Argentinië Het blauwe ijs van Los Glaciares National Park

Het blauwe ijs van Los Glaciares National Park

by Karlijn

Mijn wangen zijn rood van de kou, de felle Patagonische wind blaast in mijn gezicht en mijn handen zijn bevroren. Maar ik voel het allemaal niet. Ik sta midden op de enorme gletsjer Perito Moreno in het Argentijnse Los Glaciares National Park en zo ver als ik kan kijken zie ik ijs. Ruige, zwarte bergen steken boven de ijspieken uit en blauwe ijsmeertjes kleuren de ijsvlakte. Dit is één van de mooiste natuurwonderen die ik ooit heb gezien.

Ga je naar Patagonië, dan ga je naar Los Glaciares National Park. Hier ligt misschien wel de bekendste gletsjer ter wereld: de Perito Moreno Glacier. Toen we aankwamen in ons hostel in El Calafate, het dichtstbijzijnde dorp, kregen we meteen een breed scala aan excursiemogelijkheden voorgelegd. We konden gletsjers bekijken of gletsjers bekijken. Dat was dus duidelijk! Wij kozen voor twee dagen in Los Glaciares: één dag wilden we de Big Ice op Perito Moreno doen, een trektocht van een uur of vijf over de gletsjer. Op de tweede dag stond een boottocht langs gletsjers en ijsbergen op de planning.

Perito Moreno_1

Dag 1: de Big Ice

Los Glaciares staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en het is een enorm ruig, uitgestrekt gebied. Het bestaat uit bergen, 47 gletsjers en talloze ijsmeren, waarvan Lago Argentino het grootste is. Aan het uiteinde van dit meer komen drie gletsjers samen. De enorme Perito Moreno Glacier is er daar één van. Deze gletsjer groeit nog steeds, in tegenstelling tot de meeste andere gletsjers in het gebied. Perito Moreno is vijf kilometer breed en gemiddeld 74 meter hoog.

Perito Moreno_2

IJsvlakte

Onze Big Ice-tour startte met een bezoek aan het circuit met uitzichtpunten over de gletsjer. Er is een houten platform aangelegd, dat je vanuit verschillende hoeken een perfect zicht op de gletsjer geeft. Toen Perito Moreno zich voor ons uitstrekte, hield ik even mijn adem in. Geen enkele foto bereidt je voor op dit overweldigende natuurwonder. Voor me lag een eindeloze ijsmassa met ruige pieken en ijsgrotten. Af en toe brak een enorm stuk ijs af dat met een enorme klap in het water stortte. Zo groot, zo overweldigend, ik kon er geen genoeg van krijgen.

Calafate 3

Klimmen over ijsbergen

Na een uur op het circuit was het tijd om ons klaar te maken voor de Big Ice zelf. Met een boot voeren we langs de gletsjer af. De hoge ijspieken torenden boven ons uit en ik werd er stil van. We liepen een heel stuk langs de gletsjer omhoog, op weg naar de plek waar we onze crampons met ijzeren punten mochten onderbinden. We gingen de gletsjer op, als enige groep in de wijde omtrek. Vijf uur lang klommen we over de ijsbergen van Perito Moreno. Onze gidsen probeerden trappetjes uit te hakken in het ijs, zodat steile afdalingen wat makkelijker werden. Het ijs kraakte en zuchtte onder onze voeten. We dronken kraakhelder water van watervalletjes. We ontdekten blauwe ijsmeertjes en genoten van het steeds veranderende uitzicht op het blauwwitte ijs van deze enorme gletsjer. Wat ongelofelijk mooi!

Calefate 2

Dag 2: boottocht in Los Glaciares National Park

Met enorme spierpijn stonden we de volgende morgen op, maar dat maakte niet uit. Vandaag hoefden we alleen maar op de boot te zitten en genieten van de gletsjers van Los Glaciares. We voeren Lago Argentino op en meteen kwamen we de eerste kleine ijsbergen tegen, afgebroken van de vele gletsjers. Prachtig! We voeren langs enorme gletsjers, reusachtige ijsbergen en over helderblauw water. Elke baai die we ingingen bood weer een nieuw uitzicht op de meest ruige, wilde natuur die we ooit hadden gezien.

Calefate 6

De Big Ice boeken

Onze dagen in Los Glaciares National Park waren het hoogtepunt van onze reis door Patagonië. Ga jij ook naar dit gebied? Boek dan vooral de Big Ice naar Perito Moreno. Er zijn ook korte trekkings mogelijk, maar die brengen je niet naar zo’n afgelegen deel van de gletsjer. En juist dat maakte de Big Ice zo onvergetelijk! De Big Ice kun je in alle hostels en hotels van El Calafate boeken.

Calefate 7

Ook leuk om te lezen

44 comments

Tikva - Gezin op Reis 11 januari 2015 - 12:44

Ja wat gaaf, hier wil ik heen wie weet 2016 ofzo. Cool dat jij er geweest bent.

Karlijn 11 januari 2015 - 12:45

Patagonië is helemaal geweldig, gaaf dat jullie er ook heen willen 🙂 !

Robert | Traveljunks 11 januari 2015 - 12:59

Mooie post en ook een goede timing 😉 Zit net aan een eventuele route voor Chili uit te dokteren, waar een stukje Patagonië wellicht wordt ingebouwd. Ziet er echt spectaculair uit op de foto’s, dus zal het in het echt wel echt waanzinnig mooi zijn. Ik hoop het i.c.m. Torres del Paine te kunnen combineren.

Karlijn 11 januari 2015 - 13:17

Hoi Robert, Patagonië is zo enorm de moeite waard! Ik hoop dat het je lukt om een stuk in te plannen. Wij hebben Torres del Paine ook gedaan (de W) en ook dat was spectaculair. Daar zal ik snel ook eens een verslag van posten. Wel een eerlijk verslag, want met mijn belabberde conditie was deze zesdaagse trekking niet altijd een pretje 😉

Marlissa 11 januari 2015 - 13:09

Wow, Wow, wat moet dat geweldig zijn! Prachtige foto’s

Karlijn 11 januari 2015 - 13:15

Dank je Marlissa! Patagonië is zo prachtig, we stonden elke dag met open mond naar weer een nieuw natuurwonder te staren 🙂

Jenny 11 januari 2015 - 13:38

Wat gaaf! Ik ga deze zomer (daar winter) naar Argentinië, en twijfel nog steeds of ik al dan niet naar de gletsjers ga.

Weet jij of dit gebied te bezoeken is in de winter?

Karlijn 11 januari 2015 - 13:50

Hoi Jenny, ik weet niet of dat heel handig is. Ik heb even Gegoogeled en vond dit: “Perito Moreno in July isn’t a good idea, because you will encounter tremendous winds, plenty of snow, and very short days.” Misschien dat het in de praktijk meevalt, maar het weer is zelfs in de goede maanden zo onvoorspelbaar (en vaak ronduit slecht)…

Jenny 11 januari 2015 - 14:37

Met Google kom ik ook steeds zulke verhalen tegen…

Ik wil er graag heen, en hoop dat iemand me kan overtuigen dat het meevalt. Maar niks is zo onberekenbaar als het weer.

Ik heb nog een paar maanden voordat ik moet beslissen of ik het risico wil nemen of niet.

Karlijn 11 januari 2015 - 20:01

Snap ik, ik hoop dat er iemand komt die vertelt dat het prima kan. Succes met beslissen!

Marijke 11 januari 2015 - 13:58

Wow wow wow! Wat een prachtfoto’s en wat moet die wandeling geweldig geweest zijn! Patagonië staat zo ongeveer bovenaan mijn lijstje en als ik dit dan zie en lees… heb ik er nog meer zin in! Jammer dat ik enkel in de zomer verlof heb en het daar dan veel te koud is :'( Welke periode ging jij?

Karlijn 11 januari 2015 - 14:09

Dank je Marijke, het was ook zo mooi! Wij waren er in december. Wij hadden redelijk geluk met het weer, behalve in El Chalten. Daar regende het drie dagen non-stop en we hebben er geen berg gezien. Als ik nog een keer zou gaan (en dat wil ik graag!), zou ik eind februari/begin maart proberen. Balen dat je geen vrij kunt krijgen in onze winter. Misschien toch maar op wereldreis 😉 ?

Kimber 11 januari 2015 - 14:53

Ik heb hier maar één woord voor: WOW! Wat geweldig mooi is dit. Op de foto’s komt het al zo indrukwekkend over, laat staan als je er zelf middenin staat. Dit komt ergens héél hoog in mijn bucket list te staan. Dankjewel voor de inspiratie!

Karlijn 11 januari 2015 - 20:01

Graag gedaan Kimber 😉 Dit is er echt eentje voor de bucketlist, zo overweldigend mooi!

Maire 11 januari 2015 - 15:54

Wauw, wat ontzettend bijzonder zeg! En wat een prachtige foto’s. Lijkt me ontzettend indrukwekkend om dit in het echt te zien!

Karlijn 11 januari 2015 - 20:04

Hoi Maire, dit was inderdaad echt fantastisch om te zien! Zo overweldigend groot en ruig, ik stond er echt met open mond naar te staren 🙂

henriette 11 januari 2015 - 15:55

Wowwww Karlijn, wat mooi! Echt hele gave foto’s en mijn bucketlist is er weer een met +1;)

Karlijn 11 januari 2015 - 20:05

Dank je Henriette! Los Glaciares is er inderdaad eentje voor de bucketlist. Eén van de mooiste natuurwonderen die ik ooit heb gezien!

Marijke 11 januari 2015 - 16:06

Aha, ik dacht dat december ideaal was (geen idee hoe ik daarbij kwam), maar dat is dus blijkbaar niet. Als ik foto’s van Patagonië zie, dan begin ik toch meer en meer zin te krijgen in die wereldreis. Jouw foto’s zijn zo ongeveer de mooiste die ik al gezien heb, echt heel knap! Maar ja die traditionele zaken zoals werk, appartement, geld etc… houden me toch tegen. Al is het misschien ook wel gewoon een kwestie van durven 🙂

Karlijn 11 januari 2015 - 20:08

Hoi Marijke, december is in principe ook ideaal hoor! Als beste reistijd wordt oktober-maart aangegeven, maar het Patagonische weer is zo onvoorspelbaar, je kunt altijd pech hebben. Ik ken een aantal mensen die in maart zijn geweest en die hadden strakblauwe luchten. Vandaar dat ik het randseizoen nog eens zou willen proberen. Al kan het best dat ik dan alsnog wegwaai of -regen ;). Dank je voor je compliment over mijn foto’s, het is ook niet zo moeilijk om daar mooie foto’s te maken! En mocht je eens een peptalk nodig hebben om toch de stap te durven zetten en een wereldreis te plannen, dan kun je me altijd mailen. Ik heb je zo overgehaald 😉

antonette - we12travel 11 januari 2015 - 17:34

wow – wat een fantastische foto’s! Heb al veel gletsjers gezien maar die in Patagonië zijn de mooiste ter wereld, zelfs beter dan die in Alaska. Jammer genoeg hadden wij niet zo’n mooi weer bij Perito Moreno maar is dus een goede reden om nog een keertje terug te gaan

Karlijn 11 januari 2015 - 20:14

Dank je Antonette! Ah, het Patagonische weer blijft een uitdaging. Wij moeten nog een keer terug voor El Chalten, waar we vanwege de regen drie dagen hebben gekaart (en kilo’s aankwamen vanwege de pizza’s en de chocoladewafels die we uit verveling de hele dag wegwerkten). Fitz Roy wil ik toch met eigen ogen zien! En Alaska trouwens ook, want dat lijkt me echt een spectaculair land!

Sieds | siedsmytravels.nl 12 januari 2015 - 08:35

Mooie post over dit prachtige nationaal park. Ik was er zelf in 2010 en vond dit echt indrukwekkend. Ik heb helaas niet de Big Ice gedaan, maar ben wel met de boot over het Argentino meer gevaren langs de ijsbergen en gletsjers. Ik heb zelf over de Viedma gletsjer gelopen vlakbij El Chalten. Ik lees dat je daar nog niet bent geweest. Kan je echt aanraden daar nog een keer naar toe te gaan en dan mooie wandelingen maken rondom het Fitzroy-gebergte én op de Viedma gletsjer.. 😉

Karlijn 12 januari 2015 - 10:20

Hoi Sieds, dan zijn we hier in hetzelfde jaar geweest! De Viedma-gletsjer leek me ook prachtig, net als Fitzroy. Maar helaas zaten we drie dagen in El Chalten terwijl het zo enorm hard regende en waaide, dat we ons soms aan een lantaarnpaal moesten vastklampen uit angst om weg te waaien 😉 We hebben er geen berg gezien, het zat potdicht. Het Patagonische weer is niet te voorspellen! Ik zou graag nog een keer teruggaan naar Argentinië. In het noorden is nog heel veel te zien en El Chalten moet ook echt in de herkansing!

Sieds | siedsmytravels.nl 12 januari 2015 - 10:51

Okee, grappig haha..! 😀 Jaah dat was super, heb op m’n site nog wel foto’s staan van Fitzroy en de Viedma-gletsjer. Echt balen voor jullie dat het weer zo slecht was. Wij hadden wel het geluk dat we Fitzroy en Cerro Torre wolkenloos hebben kunnen zien, dat is echt geluk. Want wat je zegt het Patagonische weer is echt niet te voorspellen. Wanneer waren jullie er? Ik was er in november.

Karlijn 12 januari 2015 - 10:55

Wij waren er in december! Je weet het gewoon nooit daar, de volgende keer ga ik in het randseizoen proberen. Oktober/november of maart 😉

elianne 12 januari 2015 - 09:22

Wow Karlijn wat een prachtige foto’s!
Patagonie staat nog steeds hoog op mijn lijstje. Ik heb al gestaan op de gletsjers van noorwegen en NZ maar deze wil ik graag ook ervaren! Ook aan het uitzoeken welke tijd het beste is maar inderdaad je moet geluk hebben!

Karlijn 12 januari 2015 - 10:17

Hoi Elianne, dank je! Patagonië is echt prachtig. De beste tijd is oktober-maart, al kan het in Patagonië altijd regenen en waaien. Meestal heb je ‘four seasons in one day’. Het kan de ene minuut regenen en de volgende minuut trekt het helemaal open en loop je lekker in het zonnetje. Onvoorspelbaar klimaat! De gletsjers van Nieuw-Zeeland vond ik trouwens ook geweldig, Noorwegen staat nog op de lijst. Ik houd zo van dit soort ruige natuur!

Nanda 12 januari 2015 - 09:48

Wat een schitterende foto’s! (dat hebben er meer gezegd 😉 ) Het lijkt me dat je je heel klein voelt als je hier staat of vaart. Magnifieke natuur…

Karlijn 12 januari 2015 - 10:14

Thanks 🙂 ! Je voelt je hier inderdaad heel klein. Die gletsjers zijn zo ongelofelijk groot en overweldigend. Echt prachtig!

Stéphanie | Expeditie Aardbol 12 januari 2015 - 10:15

Prach-tig! Gaaf dat je daar bent geweest!

Karlijn 12 januari 2015 - 10:23

Thanks Stéphanie, het is daar zo mooi!

Christa 12 januari 2015 - 20:27

Voor op de bucketlist! 😀

Karlijn 12 januari 2015 - 21:56

Daar hoort ‘ie echt 🙂 !

Marcella 16 januari 2015 - 17:01

Wauwww Karlijn! Wat een onwijs mooie natuur, schitterende foto’s! Ik heb ‘m erbij gezet op mijn wishlist! Heeel hoog!

Karlijn 16 januari 2015 - 20:18

De gletsjers van Argentinië verdienen een hoge plek op elke bucketlist 🙂 !

Laurens (Rondreis.nl) 21 januari 2015 - 10:03

Cool Karlijn!

Foto’s met blauwe lucht en lichtval zijn top zo. Volgende keer dus Big Ice doen…

Karlijn 21 januari 2015 - 13:28

Thanks! De Big Ice was echt geweldig. Mocht je toevallig nog eens in de buurt zijn, dan is het een aanrader 😉

Ester 21 januari 2015 - 16:29

Prachtig, wat een avontuur!

Karlijn 21 januari 2015 - 16:53

Het was zo mooi daar! Een van de meest indrukwekkende natuurwonderen die ik ooit heb gezien 🙂

Heimwee naar….Patagonië - Karlijn Travels 17 januari 2016 - 19:57

[…] waren we zes jaar geleden en wat was het overweldigend mooi. We klommen vijf uur lang over gletsjer Perito Moreno. We trokken zes dagen door de wildernis van Torres del Paine. We ontmoetten duizenden pinguïns, […]

Hiken op een indrukwekkende gletsjer in IJsland - Karlijn Travels 31 juli 2016 - 08:01

[…] wist ik meteen dat ik zo’n tour wilde boeken. We maakten al eens een lange wandeling op Perito Moreno in Argentinië en ik deed een hike op de gletsjer Franz Josef in Nieuw-Zeeland. Dat waren twee van de gaafste […]

Simone Soumokil 2 april 2018 - 08:37

O dear lord! Zo mooi! Vanaf een ligbedje in Ubud ben ik een volgende reis aan het uitzoeken (helaas volgende week naar huis na 3,5 maand Azië). Bedankt voor de inspiratie (ik word gek bij het zien van de mooie foto’s). Hoeveel betaalde je voor de dagen Big Ice? Begreep dat alles heel duur is.

Zo je 13x lekker eten in Ubud lezen!

Karlijn 2 april 2018 - 11:42

Wat heerlijk, Ubud! Maar jammer dat je reis er bijna op zit. The Big Ice was één volle dag en kostte ons in 2010 150 euro per persoon. Ik zie nu online dat het al 200-250 euro is nu…Patagonië is geweldig, maar inderdaad ontzettend duur. Wel enorm de moeite waard trouwens. Geniet nog van je laatste dagen in Azië!